Recensie Godspeed You! Black Emperor (**): Een bittere teleurstelling

© Koen Keppens

(Marquee, 00:15-01:45) De Canadezen van Godspeed You! Black Emperor zijn de absolute keizers van de postrock. Toch bleef de verwachte climax dit keer uit.

PLUS

Vorig jaar bracht Godspeed, na tien jaar stilte, met ‘Allejah! Don’t Bend Ascend’ een uitstekende vijfde cd uit en in november gaf de groep uit Montréal nog een verpletterend concert in het Koninklijk Circus. We zagen dat ook reikhalzend uit naar haar passage op Pukkelpop, ook al stond die pas een eind na middernacht geprogrammeerd.

Het achtkoppige gezelschap staat bekend om zijn symfonisch aandoende, epische composities, waarin zowel minimalistische noiserock als filmische kamermuziek verwerkt zit. Dat leidt doorgaans tot massieve, zo goed als ondoordringbare geluidsmuren: bouwwerken van auditief graniet die de ene keer zijn opgetrokken uit monotone drones, de andere keer uit even majestueuze als opzwepende melodieën.

MIN

Helaas, Godspeed verkeerde in Hasselt in een weinig geïnspireerde bui, al werd die indruk mogelijk veroorzaakt door de veel te wensen overlatende klankmix. De muziek van de Canadezen moet het hebben van reliëf en van een goed uitgekiend geluidsbeeld. Helaas, tijdens de tot dertig minuten uitgesponnen opener ‘Hope Drone’, die vergezeld ging van sinistere beelden uit de archieven van een niet nader genoemde geheime dienst, en het anders zo imposante ‘Mladich’ werden de gitaren en de viool voortdurend overstemd en weggedrukt door de twee drummers en twee bassisten sterke ritmesectie. Daardoor waren de subtiele verschuivingen in de muziek nauwelijks hoorbaar.

Ook ‘Blaise Bailey Finnegan III’ hadden we al veel imposanter gehoord. Pas tegen het einde van de set (vijf nummers in anderhalf uur, al kunnen we ons vergissen, want doordat het optreden als één lange trip verliep viel moeilijk te bepalen waar het ene stuk begon en het andere ophield) begon de klankenhemel op te klaren. Jammer genoeg was het kalf toen al verdronken. Dat veel toeschouwers halverwege het concert het hazenpad kozen, zal dus niet alleen aan het late uur hebben gelegen. Zonde.

HOOGTEPUNT

‘The Sad Mafioso’, vermoeden we. Maar prik er ons niet op vast.

QUOTE