Rapper Rich Brian wil Aziatische kinderen tonen wat er allemaal mogelijk is

Jozefien Wouters
Jozefien Wouters Freelancejournaliste

Deze Indonesische rapper heeft zijn carrière te danken aan Rubiks kubus en Macklemore.

Aka Brian Imanuel

Leeftijd: 19

Locatie: Los Angeles

Instagram: @brianimanuel

Het is dus allemaal met een kubus van Rubik begonnen. De tienjarige Brian wil zo snel mogelijk zijn kleurtjes gerangschikt krijgen en logt in op de computer van zijn ouders in de hoop tips te vinden. Hij ontdekt iets dat hem helemaal overdondert: YouTube. Brian woont in Jakarta, krijgt thuisonderwijs en spreekt geen woord Engels, maar dankzij zijn eindeloos gesurf op het internet krijgt hij de taal snel onder de knie en ontwikkelt hij een ietwat vreemde humor. Later begint hij ook zelf komische content te creëren op YouTube, Twitter en Vine. Tot hij Thrift Shop van Macklemore en Ryan Lewis probeert te rappen en besluit zich op een muziekcarrière te richten. Eerst als Rich Chigga (hij heeft Chinese roots, vandaar), later onder het minder controversiële alias Rich Brian.

Mijn doel is om mainstream te zijn, vooral omdat ik Aziatische kids wil tonen: u003cemu003eu0022Yo, this is possible.u0022 u003c/emu003e

Het wordt pas echt serieus wanneer hij in 2016 Dat $tick dropt, een gangstertrapnummer waarin Rich Brian volstrekt emotieloos zinnen als ‘Every time I see a pig, I don’t hesitate to kill ‘em’ rapt. Maar het is de videoclip die ervoor zorgt dat het nummer viraal gaat. De zestienjarige rapper ziet er namelijk uit alsof hij eigenlijk wilde gaan golfen (roze polo, beige short, fanny pack, fancy horloge) maar onderweg per ongeluk lid is geworden van een straatbende. Er wordt gedabd, met nepgeweren gezwaaid en een fles cognac leeggegoten. Het lijkt een grap, maar het werkt: intussen staat de teller op 122 miljoen views. Sindsdien heeft Rich Brian bewezen dat hij klaar is voor het echte werk. Vorig jaar eindigde hij met zijn debuutalbum Amen bovenaan in iTunes’ hiphoplijst, als eerste Aziatische artiest ooit. Hij verhuisde naar LA en werkte samen met Ghostface Killah, 21 Savage, Diplo, Pharrell en XXXTentacion. En met Yellow, de ambitieuze eerste single van zijn nieuwe album The Sailor, dat deze week verschijnt, verraste hij vriend en vijand en belandde hij op een gigantisch billboard op Times Square. Lang leve Rubiks kubus.

Een willekeurige quote ‘Mijn doel is om mainstream te zijn, vooral omdat ik Aziatische kids wil tonen: “Yo, this is possible.” We hebben weinig rolmodellen om naar op te kijken. Ik herinner me nog dat ik als kind naar een Fast and Furious keek en er een Indonesische acteur meespeelde. Ik voelde me plots heel gemotiveerd, superjaloers en heel ambitieus. Ik wil andere mensen datzelfde gevoel geven.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content