Radio 2 sterkste stijger op Vlaamse radiomarkt

De VRT-familiezender Radio 2 behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een marktaandeel van 29,9 procent, twee procent meer dan in de vorige meting.

Het gezamenlijk marktaandeel van de zenders van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), Q-music en Joe fm, eindigde bijna twee procent hoger. Dat zijn de voornaamste vaststellingen van de nieuwe luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) bekendmaakte.

Q-music blijft na Radio 2 de tweede grootste zender, met 15,1 procent van het marktaandeel. Dat is een stijging van 1,1 procent in vergelijking met de vorige meting. Studio Brussel en Klara verliezen beide 0,1 procent, en komen uit op 12,4 en 2,1 procent. De twee andere VRT-zenders, MNM en Radio 1, dalen sterker. MNM zakt van 9 naar 8,4 procent, en Radio 1 van 8,7 naar 7,4 procent. Joe fm gaat er met goed een half procent op vooruit: van 6,6 naar 7,2 procent. Daarmee maken de VMMa-zenders het verlies van de vorige meting grotendeels goed.

Toen daalde hun marktaandeel van 22,9 naar 20,6 procent. Nu halen ze 22,3 procent. Nostalgie zag het marktaandeel met 0,1 procent dalen. Ondanks een licht dalend marktaandeel, steeg het gemiddeld aantal Nostalgie-luisteraars wel, van 366.000 naar 397.000. Die stijging van het gemiddeld aantal luisteraars is ook waar te nemen bij Studio Brussel (van 667.000 naar 711.000) en MNM (van 582.000 naar 590.000). In het Franstalige landsgedeelte gaat VivaCité verrassend met de tweede plaats lopen, ten koste van Radio Contact. Bel RTL blijft er, ondanks een daling van 2,4 procent in vergelijking met de vorige meting, de grootste zender. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content