Quid de zomerhit? Dos cervezas

© één

Nog tot het einde van deze maand halen we elke dag een zomerhit onder het stof vandaan. Vandaag: ‘Dos Cervezas’ van Tom Waes.

DE ARTIEST? Tom Waes

DE HIT? Dos Cervezas

HET JAAR? 2010

DE IMPACT? Na veel vreugde kwam vooral de ergernis. Was u er immuun voor, dan kwam die toch vooral van heel wat schlagerzangers en de politieke wereld.

Het was al geleden van Zeil je voor het eerst in 1990 dat het Vlaamse lied nog zo populair werd bij de hele Vlaamse bevolking toen Tom Waes zijn Dos Cervezas lanceerde. De uit de hand gelopen grap sloeg in als een bom, maar heel wat mensen konden daar niet zo breed om lachen als Tom Waes zelf in de clip van zijn muzikale creatie.

Monstersucces

Hoe het monstersucces van Dos Cervezas begon, is een verhaal dat u waarschijnlijk wel kent. Of was u een van de mensen die de bewuste aflevering van Tomtesteron, waarin presentator Tom Waes elke aflevering opnieuw de slaagkans van een doe-het-zelfboekje aan de lijve ondervond, nog nooit gezien heeft? Dan krijgt u hier uw herkansing, want de volledige aflevering is te bekijken:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De dag na de uitzending van Tomtesteron werd het lied al gedraaid op bijna alle Vlaamse radiostations. Nogal wiedes, want niemand die het razend populaire programma die zondagavond had bekeken, had de aanstekelijke melodie ’s nachts uit zijn hoofd kunnen bannen. Hoewel het nummer u dus algauw enigszins irriteerde, werd het een dag na de lancering al getipt als de zomerhit van 2010. Wat voorspeld werd, gebeurde: in één week tijd haalde Tom Waes de Afrekening van Studio Brussel, de eerste plaats in de Ultratop 50 en een gouden plaat. Op 7 augustus werd zijn single verkozen tot Radio 2 Zomerhit van 2010.

Protest

Dat was niet naar de zin van een aantal Vlaamse zangers, die beweerden dat het Vlaamse lied bewust genegeerd werd door de Vlaamse televisie en radio. Dat er nu belastinggeld gebruikt werd om Dos Cervezas te creëren en te promoten in een avondprogramma in primetime terwijl shows als Tien om te zien recent daarvoor richting vergeetput doorverwezen waren, voelde voor veel schlagerzangers als een slag in het gezicht. Dat de zanger van het lied in kwestie ook nog eens niet kon zingen en dat zowel het lied als de clip volgens Vlaamse artiesten vooral bedoeld was om de spot te drijven met de schlagerzanger, deed de deur dicht.

Niet alleen de schlagerzangers waren laaiend, ook de Vlaams Parlementsleden kenden het riedel maar al te goed. De VRT zou namelijk belastinggeld hebben gebruikt om een kunstmatige hype te creëren rond het lied over twee pintjes en een snor, en dat terwijl diezelfde VRT amper aandacht schenkt aan de ‘echte’ zangers van het Vlaamse lied.

Verschillende mensen waren dus flink op hun teen getrapt, maar wij onthouden de zomer van 2010 toch vooral als de zomer waarin we ons vrolijk lieten meeslepen in de adoratie van Spaanse snorren en een onbescheiden aantal pintjes. Goed, nog één keer dan.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

(EK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content