Nostalgie, MNM en Radio 1 stijgen op de Vlaamse radiomarkt

De radiozenders Nostalgie, MNM en Radio 1 hebben hun luistercijfers in het tweede kwartaal van 2012 opgekrikt. Radio 2 blijft, ondanks een lichte daling, de grootste zender van Vlaanderen.

Nostalgie en de VRT-zenders MNM en Radio 1 zijn de stijgers op de Vlaamse radiomarkt. Van begin april tot eind juni wisten ze een groter marktaandeel te behalen dan tijdens de voorgaande periode. Nostalgie is de sterkste stijger, zo blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Nostalgie – een joint venture tussen de radiogroep Nostalgie en de uitgevers Corelio en Concentra – behaalde een marktaandeel van 7,7%. Bij de vorige meting was dat 6,5%. De zender dankt de groei naar eigen zeggen aan “de continue instroom van nieuwe luisteraars” die de muziek uit de jaren tachtig en de klassiekers op de zender weten te smaken. Gemiddeld luisteren 409.000 Vlamingen naar de zender.

De VRT-zenders zijn goed voor een marktaandeel van 59,7%, 0,8 procentpunt lager dan bij de vorige meting. Gemiddeld luisteren bijna 2,9 miljoen Vlamingen naar een zender van de Reyerslaan. MNM behaalt een marktaandeel van 9,5% tegenover 8,4% in de periode voordien. De hitzender bereikt dagelijks gemiddeld net geen 600.000 Vlamingen.

Radio 2 blijft de grootste zender

Nieuwszender Radio 1 wint 0,6 procentpunt tot 8%. Radio 2 verliest 0,9 procentpunt, maar blijft de grootste zender met 29% marktaandeel. Gemiddeld luisteren zowat 1,3 miljoen Vlamingen naar de familiezender. Klara daalt van 2,1% naar 1,9%; Studio Brussel van 12,4% naar 11,2%.

De zenders van Qgroup zijn goed voor 21,4% van de radiotaart, een daling met 0,9 procentpunt. Die daling is vooral te wijten aan Joe fm: 6,4% marktaandeel tegenover 7,2% voordien. De zender start maandag met een nieuwe programmering, aldus Qgroup. Q-music blijft na een lichte daling de tweede zender van Vlaanderen met 15% marktaandeel (15,1% vorige periode). De zender lokt gemiddeld zo’n 850.000 luisteraars en versterkte naar eigen zeggen de positie van marktleider in de leeftijdscategorie 18-44 (24,2%).

In Franstalig België blijft Bel RTL de grootste met 16,1% marktaandeel. Radio Contact blijft tweede met 14,9%, ten nadele van de RTBF-zender Vivacité (13,3%). (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content