Jong muziekgeweld op Theater aan Zee

© Thinkstock

Gedurende het festival stelt Knack Focus u dagelijks een jonge beloftevolle muzikant voor die ten dans speelt op Theater aan Zee. Pieterjan Vervondel is verantwoordelijk voor de selectie van de reeks Jong Muziek van het festival en geeft eerst tekst en uitleg.

Donderdag staat met rood omcirkeld in de agenda van cultuurminnend Vlaanderen, want dan begint Theater aan Zee. Toen de dieren nog spraken programmeerde het Oostendse festival voornamelijk theater. Tegenwoordig krijgen ook muziek en literatuur een volwaardige plaats op de affiche. Zo zijn er optredens van onder andere Dez Mona en Aroma di Amore en ook de bekende Uitgelezen-avonden. Het festival schenkt niet alleen aandacht aan deze krachtpatsers, maar ook aan opkomend toneel- en muziektalent onder de vlag ‘Jong Werk’.

Muziekprogrammator Pieterjan Vervondel, zelf ook drummer bij Madensuyu, hield een jaar lang de vinger aan de muzikale pols en selecteerde voor deze editie negen jonge groepen die meedingen naar de Jong Muziek prijs ter waarde van € 7500.

“Tijdens het jaar doe ik prospectie naar jonge muziekmakers. Dit jaar selecteerde ik negen groepen. In de loop der jaren hebben de bands ons wel weten te vinden. We krijgen nog heel wat cd’s, demo’s en links doorgestuurd, maar het is echt wel een zoektocht. Mijn criteria? Het moet jong zijn, maar dat kan ook iemand van 35 zijn die net een groep begint. ‘Jong Werk’ is voor mij in de eerste plaats niet echt een wedstrijd maar eerder een platform. Als muzikant krijg je de kans om op een festival te spelen met een redelijke naam en een groot publiek,” legt Vervondel uit.

MTV Unplugged Het concept van ‘Jong Werk’ is uniek. Elke groep speelt tweemaal op dezelfde dag. “Er is dagelijks een aperitiefconcert om half twaalf in Fort Napoleon en een zogenaamd full PA-concert met de normale opstelling ’s middags op Café Koer. Het aperitiefconcert is akoestisch of een concert met een alternatieve setlist omdat we een publiek hebben dat naar beide concerten gaat. Het is een extra, een uitdaging voor de groep, een soort van MTV Unplugged.”

De speciale opzet wordt door zowel de muzikanten als het publiek gesmaakt. “Het is fijn om vast te stellen dat de muzikanten ook een drive krijgen om iets speciaals te doen tijdens de twee concerten. Bovendien heb ik doorheen de jaren geconstateerd dat de mensen die naar het aperitiefconcert komen, vaak ook terugkomen in de namiddag. In Fort Napoleon, een fantastisch fort in de duinen met een terras waar je goed kan eten, heb je mensen die gaan aperitieven en eerst een concert meepikken. Zij kopen bijna blind een ticket omdat ze weten dat het elke keer goed gaat zijn,” aldus de samensteller.

Diversiteit

Vervondel heeft zo zijn strategie om jong talent op te snorren. “TAZ heeft altijd al gefocust op jonge makers, niet alleen voor theater. Vroeger werd er vooral gerekruteerd uit de kleinkunstopleiding aan Herman Teirlinck. Het is natuurlijk leuk dat je, als je kleinkunst studeert, meteen op festivals kan spelen. Maar ik probeer zoveel mogelijk op cafés, op straat, repetities, te gaan zoeken naar talent. Dat is het meest authentieke. Het past het best binnen het kader dat we voor ogen hebben; jonge makers een speelplek aanbieden met een publiek en een professionele jury.”

Die jury bestaat uit Wim Dewulf, muzikant en regisseur van Kommil Foo, Pascale Michiels, singer-songwriter en actrice, en Tom De Wolf, muzikant en muziekverzamelaar. Hen rest de taak om uit de eclectische selectie – gaande van kleinkunst over soul-jazz tot poëzie-performances – een winnaar te kiezen. “Mijn selectie is heel divers. Ik zou het ook jammer vinden als het tien dagen lang alleen maar singer-songwriters zouden zijn. Ik wil de jury en het publiek erbij houden en een soort van 10-beurtenkaart aanbieden die garant staat voor kwalitatieve concerten (lacht).

Tussenstation

Dat Vervondel een neus heeft voor het opsporen van talent mag duidelijk zijn. “Ik organiseer ‘Jong Werk’ sinds 2005 en toen won Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal. De jaren erna hebben we onder andere The Bony King of Nowhere en Trixie Whitley zien passeren. De winnaar krijgt een investeringsprijs van 7500 euro. Sommigen kochten daar instrumenten mee, andere namen een plaat op. Bij theater is het evidenter om met het geld het jaar erna een voorstelling te maken, maar ik weet uit ervaring dat dat bij muziek niet gaat. Het is niet omdat je geld krijgt dat je een jaar later met een plaat moet afkomen.”

“Ik vind het ook niet echt nodig om artiesten van dichtbij de begeleiden. Je moet niet hun handje gaan vasthouden, zij moeten alles ontdekken. De muzikanten mogen er ook niet te veel van verwachten. Hier spelen wil niet zeggen dat je gelanceerd bent. Ze moeten TAZ zien als een tussenstation en zoveel mogelijk contacten proberen te leggen. Het gaat nog altijd over de muziek. Als je op een podium komt, moet je het goed gebruiken”. (MVG)

Programma Jong Muziek Vrij 27/7 Stoomboot Zat 28/7 Ynoji Zon 29/7 Ten Adem Ma 30/7 Big Noise Di 31/7 Floris Schillebeeckx en Koor Woe 1/8 The Bucket Boyz Do 2/8 Blue Monday People Vrij 3/8 Andrea Voets Zat 4/8 Sonare Machina Optredens telkens om 11u30 (Fort Napoleon) en 15u (Café Koer). www.theateraanzee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content