Jong muziekgeweld op Theater aan Zee: Ynoji
Dagelijks stelt Knack Focus u een jonge beloftevolle muzikant voor die ten dans speelt op Theater aan Zee. Ynoji is het elektronica project van Lucian Ditulescu. Beats en bleeps op uw nuchtere maag.
Ynoji – spreek uit als ea(t) no jea(ns) – zorgt voor een shot elektronica in de Jong Muziek-selectie van Theater aan Zee. “Ik maak elektronische muziek gebaseerd op samples. Die samples komen uit zowel bestaande nummers als zelf opgenomen geluiden. Ik neem geluiden op van allerhande dagdagelijkste zaken zoals bv potten, pannen, rijdende auto’s, buigend metaal, etc… Die niet muzikale opnames bewerk ik dan in een computer om ze zo in een muzikale context te plaatsen. Het idee draait eigenlijk rond geluiden in een nieuw jasje steken ,” legt Lucian Ditulescu uit.
Energie
Dat klinkt makkelijker dan het is. “Ik ben al drie jaar bezig met sounddesign en mixing. Je begint met een computer en software en je weet op dat moment niet veel van productie. Je probeert gewoon iets te maken. Je kijkt dus wat rond op het internet, maar je merkt snel dat abstracte ideeën vormgeven in een computer zeker geen simpele zaak is . Ik had alles in mijn hoofd, wist hoe mijn geluid moesten klinken, maar kon het niet vertalen naar de software. Dat veranderde compleet toen ik vorig jaar Amon Tobins album ‘ISAM’ ontdekte. Dat was een openbaring. Hij heeft de zelfde visie op geluid en doet maakt het op een gelijkaardige manier, dus ben ik volop hem beginnen bestuderen, aldus de Oostendenaar.
Lucian’s visie op muziek is allesbehalve traditioneel. “Elektronische muziek heeft mij altijd meer energie gegeven dan pop- of gitaarmuziek. Als ik’Triggerfinger’ vergelijk met ‘The Prodigy’, vind ik dat die laatste veel meer energie uitstraalt. Het is ook gewoon fascinerend hoe dat een mens geluid uit een computer kan krijgen. Als je een gitaar hebt, trek je aan die snaren en komt daar automatisch iets van geluid uit. In een computer zit niets van geluid, je moet alles er zelf insteken. Het is veel technischer en heeft eigenlijk weinig met muziek te maken.”
Artiest, what’s in a name?
Dankzij de techniciteit van zijn project wil Ynoji niet aangesproken worden als ‘artiest’ of ‘kunstenaar’. “Een producer is wat men een geluidsnerd kan noemen, hij/zij moet alles over de techniek achter muziek kennen en veel flexibeler zijn in stijlen. Zo maakt een producer soundtracks voor films , jingles voor de radio of biedt technische bijstand voor instrumentale bands( in een opnamestudio). Zoals de meeste muzikanten is een producer ook zelfstandige, met een bvba die je als bedrijf kan beschouwen. Ik vind dat de term kunstenaar of artiest wat arrogantie uistraalt. Kunst is voor mij: een stoel maken waar je niet op kan zitten. Muziek maak je met een bepaald doel, die ook voor praktische zaken kan gebruikt worden. Je mag het natuurlijk niet minimaliseren tot een product, want je steekt er wel je tijd en energie in en uiteraard ook een stuk van jezelf. Het is en blijft wel een vak, welke muziek je ook maakt. Maar artiest vind ik een iets te poshy naam. Ondernemer of creatieveling vind ik beter.”
Gezien zijn speciale benadering en stijl van muziek, verbaasde het Lucian dat een festival als Theater aan Zee hem vroeg. “De vraag kwam denk ik dankzij ‘Niña’, mijn eerste EP. Ik dacht dat zo’n festival eerder kleinkunst of minimalistische dingen zou kiezen. Ik ben de enige elektronica-artiest in de selectie.”
Heeft hij dan iets speciaal voorzien voor de nuchtere magen van het TAZ-publiek of gaat hij zijn beats en bleeps zelf moeten verteren? “Het is inderdaad moeilijk. Mijn muziek is meer voor ’s avonds en niet voor 11u30, hopelijk komt er wat volk (lacht). Sfeer is echter wel belangrijk, maar beide sets zullen wel redelijk dynamisch zijn, met heel wat beats en breaks. (MVG)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier