Interview: Triggerfinger staat op scherp voor de Red Bull Soundclash

De Red Bull Soundclash is terug. Op 16 maart levert Triggerfinger een muzikale strijd tegen De Jeugd Van Tegenwoordig in een uitverkochte Lotto Arena. Focus Knack had een interview met Mario Goossens, drummer van Triggerfinger.

Een gesprek over het crapuul van de Jeugd Van Tegenwoordig, het onvoorziene succes van de cover ‘I Follow Rivers’, de eerste stappen naar een internationale doorbraak en de opvolger van ‘All This Dancin’ Around Again’.

Is de Jeugd Van Tegenwoordig een sterke tegenkandidaat voor Triggerfinger? Mario Goossens: Een hele sterke. Wat gaan we er tegen beginnen? Het is het grootste crapuul van Nederland. Ik weet wel dat ze fan zijn van Triggerfinger en daardoor waren ze erg mild in de promofilmpjes voor de Soundclash. We hebben al samen met hen op festivals gespeeld en Willie Wartaal heeft ons ooit geïnterviewd voor een tv-programma. Het zijn hele toffe gasten en we zijn ook alle drie fan van hun muziek. Die sympathie voor elkaar maakt het fijn en spannend tegelijk.

De Jeugd Van Tegenwoordig heeft zowel in Nederland als bij ons veel succes. Vindt u dat hiphop en rap van eigen bodem ook zo populair is? Goossens: Nederland staat met hun cultuur van nederhiphop wel enkele jaren voor op België. Bij ons is er geen beweging zoals bij onze noorderburen. Ik heb de indruk dat het genre hier minder gepusht wordt. We hebben bijvoorbeeld wel ABN en ’t Hof Van Commerce en ik weet dat er in Limburg en Leuven de laatste tijd erg veel hiphop wordt gemaakt. In de toekomst verwacht ik dat het genre wel meer te horen zal zijn. Festivalorganisatoren moeten zich hiervoor ook openstellen.

Jullie mystery guest in 2008 was Selah Sue. Krijgen we een tip wie jullie dit jaar zal bijstaan? Goossens: Ik kan zeggen dat hij jong, zeer hip en geen Belg is. We hebben voor de grootste optie gekozen. Die van De Jeugd zullen fel uit hun pijp moeten komen!

De coverronde in de Soundclash kan voor jullie geen probleem zijn gezien het succes van jullie versie van Lykke Li’s ‘I Follow Rivers’? Goossens: Onze cover van ‘I Follow Rivers’ was echt een toevalstreffer. Een kwartier voor de uitzending bij Giel Beelen van 3FM, waren we het arrangement nog aan het bedenken. Ik sloeg met een lepel op een kopje en een glas en de drumbeat programmeerde ik via mijn iPhone. We kregen meteen veel reacties op de cover en in België speelden ze het al snel op radio en tv. Op het moment dat we in Amerika zaten, kregen we het bericht dat de single digitaal was gereleased. En kijk nu, 10.000 stuks verkocht in nog geen twee weken tijd. Voor de Soundclash moesten we in samenspraak met De Jeugd Van Tegenwoordig een nummer kiezen uit een lijstje dat Stijn De Voorde opstelde. Welke cover we hebben gekozen mag ik nog niet zeggen.

Triggerfinger heeft het afgelopen jaar erg veel getoerd. Begin 2012 speelden jullie zelfs in het voorprogramma van Thin Lizzy in Engeland. Zijn er deuren opengegaan? Goossens: De tour met Thin Lizzy was de max. Je speelt elke avond voor ongeveer drieduizend mensen, niemand kent je maar je creëert wel fans. Na afloop kregen we erg goede reacties. We hebben daardoor heel wat kansen gekregen. Binnenkort toeren we in Duitsland en daarna waarschijnlijk opnieuw door Engeland. Tijdens de zomer zullen we niet zoveel in België en Nederland spelen omdat er onder meer al festivals in Griekenland, Spanje en Italië zijn gepland. En niet met de minste groepen want we delen de affiche met Soundgarden, Guns ‘n’ Roses en The Red Hot Chili Peppers. Of dit een internationale doorbraak voor ons is weet ik niet. Een doorbraak is voor mij wat Milow en Soulwax hebben gedaan. Je verkoopt veel platen, je toert op jezelf en je trekt volle zalen. Wat wij doen is wel een goed begin.

Zijn jullie al bezig aan een nieuwe plaat? Goossens: We brengen in mei eerst een live-plaat uit van een concert dat we in de Melkweg in Amsterdam deden. Eind oktober vertrekken we waarschijnlijk naar de VS om ons vierde studioalbum op te nemen. Het wordt een combinatie van nummers die niet afgeraakt zijn voor ons vorige album en nieuwe nummers. We duiken opnieuw de studio in met Greg Gordon die ook ‘All This Dancin’ Around Again’ producete. Op muzikaal vlak zitten wij volledig op dezelfde golflengte. Hij is eigenlijk een oude hippie.

Jullie namen de vorige plaat op in de legendarische Sound City Studio’s in Los Angeles. Wat maakt die studio’s zo speciaal?

Goossens: De ruimtes hebben een erg goede akoestiek. De mengtafels die daar staan hebben ze natuurlijk ook in België maar het is de sfeer die in en rond de studio’s hangt die het ‘m doet. Als we dichtbij huis opnemen is onze concentratie sowieso maar half. Daarom besloten we ginder te gaan werken. Wat we daar op een maand bereikten, zouden we hier in nog geen jaar doen. De studio’s blijven legendarisch en dat maakt het plaatje compleet.

Nu de Sound City Studio’s verkocht zijn nemen we onze volgende plaat op in de Sunset Sound Studio’s in Hollywood waar onder meer Beck en Alanis Morissette onlangs nog werkten. We huren studio 2 waar Led Zeppelin en The Who hebben gezeten, toch twee grote invloeden voor ons.

Triggerfinger maakt ook de soundtrack voor een Belgische film.

Goossens: Dat klopt. Wij maken de soundtrack voor de film ‘Offline’, de eerste langspeelfilm van Peter Monsaert, die in september verschijnt. Binnen Triggerfinger schrijft Ruben de meeste nummers en we arrangeren ze vervolgens samen. Voor de film wilden we het anders aanpakken en besloten we om met z’n drieën te schrijven. Er zitten wel enkele Triggerfinger-achtige songs bij. Maar we moeten de volledige soundtrack leveren, dat gaat van sfeerstukjes tot volledige nummers.

Je werkt ook als producer van onder meer The Black Box Revelation. Liggen er nog andere projecten in het verschiet? Goossens: Ik ben al redelijk lang bezig met de pre-productie van opkomend talent. Rosa Parks’ Private Bus Seat, een band uit Limburg om zeker in het oog te houden, help ik met hun debuutplaat. Verder ga ik opnemen met de nu nog onbekende groep BOX. En er zijn ook al dingen vastgelegd voor het nieuwe album van Steak Number Eight. Mijn prioriteit blijft wel Triggerfinger natuurlijk.

Nog een laatste boodschap voor De Jeugd Van Tegenwoordig? Goossens: Dat ze hun strakke broekjes maar aantrekken en hopelijk gaan ze niet al wenend naar huis.

Wat is de Red Bull Soundclash? Een muzikale tweestrijd tussen bevriende rivalen die qua stijl elkaars tegenpolen zijn. Dit jaar neemt het Belgische bluesrocktrio van Triggerfinger het op tegen de Nederlandse rapformatie van de Jeugd Van Tegenwoordig. Tijdens vier rondes moeten ze op twee aparte podia hun slag leveren, met het publiek als scheidsrechter. In de coverronde brengen de twee groepen een eigen versie van eenzelfde nummer. In de take-over ronde vallen de groepen elkaar in en werken ze het nummer dat de ander begon af. De derde rond houdt een onderwerping aan drie opgelegde genres in. De laatste en misschien wel belangrijkste ronde geeft de groepen een wildcard om een zelfgekozen mystery guest mee te brengen. De Red Bull Soundclash vindt plaats op vrijdag 16 maart in een uitverkochte Lotto Arena in Antwerpen Een promofilmpje voor de Red Bull Soundclash:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De eerste editie van de Red Bull Soundclash in 2008 tussen Triggerfinger en Absynthe Minded:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

(LK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content