Interview: Bodi Bill over ‘What?’

Met hun nieuwe album ‘What?’ in de rekken is Bodi Bill Duitsland definitief ontgroeid en daar heeft het trio zo z’n eigen verklaring voor.

Dat Hamburg het nieuwe Berlijn is zal onderhand wel al geweten zijn. Maar laat dat vooral niet betekenen dat Duitslands grootste haar titel van trendsetter zomaar uit handen geeft. Zo bewijst Bodi Bill met een derde album vol diepgekoelde pareltjes dat hun compleet eigen stijl er een is om rekening mee te houden. Een eclectisch samenraapsel van electro en singersongwritermuziek met een knipoog naar de experimentele krautrock van weleer en een zweem diepe techno. Drie jaar na hun album ‘Next Time’ staan de drie Berliners er met een sterk staaltje van hun kunnen.

Dit album is het meest poppy exemplaar tot nu toe, maar jullie stempel staat er onmiskenbaar opgedrukt. Welke invloeden maken ‘What?’ net dat beetje toegankelijker en volwassener?

Alex Amoon: “Dit is een album vol pop songs, en dat wilden we bewust ook zo houden. Het is voor mij een serieuze trip doorheen de muziekgeschiedenis geweest. Van vioolrecitals toen ik amper zes was tot electro en techno nu. Het is leuk om de band min of meer gescheiden te houden van het hele

technogebeuren. Tussen experimental en happy beats, ballades schrijven en geluiden ontwerpen hebben we nog steeds heel veel speelruimte.”

Fabian Fenk: “Als die stijlen botsen is dat heerlijk, vooral live, maar we wilden bovenal toch een album van eenheid, niet van vijf verschillende genres. Alex brengt de klassieke toets terwijl ik meer de bagage meedraag van rock en singer-songwriters. Voor Bodi Bill waren we al vier jaar aan het rommelen met onze favorieten. Nu zijn we de fase voorbij waar we experimenteerden met eender wat en kunnen we ons echt toespitsen op de songs.”

Nochtans maakt dat experimentele nog steeds deel uit van jullie muziek, ook op jullie nieuwste. Hoe verklaar je anders ‘Friends’, een track van meer dan een kwartier lang?

Fenk: “‘Friends’ is eigenlijk opgesplitst in twee songs met vijf minuten stilte tussenin. Een beetje zoals oldskool Nirvana, helemaal anders dan de rest van de schijf. Iets als: ‘Hello, dit zijn wij ook!'”

Amoon: “Het liedje zelf is maar drieënhalve minuut lang. Daarna heb je het einde, wat eigenlijk zoveel is als wij twee die een technofeestje bouwen, een bonustrack zoals je die op de vinyls van ons label kan beluisteren.”

Ontvangt het Belgische publiek jullie nieuw materiaal op een andere manier dan wanneer je een thuismatch zou spelen?

Amoon: “België heeft al lang een verhouding met undergroundmuziek, nog voor ze groot werd. Het kan dus wel eventjes duren voor we hier echt naam gaan maken.”

Fenk: “En het leuke daaraan is dat zoiets enkel aan de fans ligt. De muziek beslist, de mensen hebben enkel wat tijd nodig om te ontdekken of het goed is. Vandaag bestaan we zelfs nog niet in België. Wanneer het hier echt van de grond zal gaan valt moeilijk te zeggen, tenslotte stonden we hier vorig jaar nog maar voor de eerste keer. Eigenlijk genieten we gewoon van wat er nu gebeurt en doen we wat we graag doen, we nemen onszelf liefst niet te serieus. Onze muziek natuurlijk wel, de constante inspanningen van de laatste vier jaren beginnen te lonen. Telkens weer dat beetje meer succes. Niet van de ene dag op de andere voor 5000 man spelen, zo weet je dat het geen hype is. In Duitsland zien we dat ons album meer airtime krijgt, de eerste week haalden we al een elfde plaats op iTunes.”

Amoon: “Duitsland was echt aan het uitkijken naar een nieuw album.”

We hebben dan ook bijna vier jaar mogen wachten. Jullie volgende plaat komt er dus niet voor 2015?

Amoon: “Tussen de opnames in de studio en de optredens zit er steeds wat tijd. Dat is ook nodig. We passen songs aan, vinden nieuwe stukken uit, voegen vijf minuten stilte toe… (lacht) Ik bedoel maar: er kan altijd nog iets veranderd worden.”

Fenk: “Elke track heeft z’n tijd nodig. Voor de experimentele stukken neem je een geluid op, gooi je het in de sampler en speel je ermee. Maar soms klinkt het resultaat zo crappy dat je er niets meer mee kunt aanvangen en het beter gewoon weggooit. Ondertussen weten we ook hoe we het samplen geslaagd kunnen combineren met goed klinkende instrumenten en synths. Elk lied is volgens ons perfect en dus ook een hit. Al weet ik niet wat de concrete betekenis van een hit inhoudt. Ik luister niet naar de radio.”

Hieronder de videoclip van de single ‘Brand New Carpet’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bart Dhooge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content