In beeld: Christine and the Queens @ Vorst Nationaal
Sinds in juni 2014 haar eerste volwaardige album Chaleur Humaine verscheen, is Christine and the Queens hard op weg om Stromae op te volgen als een Franstalige popact die ook in andere taalgebieden scoort. Hits als Christine and Saint-Claude veroverden de top van de hitlijsten, en midden oktober trekt ze met haar aanstekelijke freakpop naar de Verenigde Staten en Canada voor een vijftiental concerten. Meteen lanceert de 27-jarige Française een Engelstalige versie van Chaleur Humaine – inclusief No Harm Is Done, een duet met rapper Tunji Ige – en een geactualiseerde editie met vijf bonustracks en een live DVD, opgenomen in de Zénith in Parijs. In Frankrijk alleen al gingen van Chaleur Humaine bijna een half miljoen exemplaren over de toonbank.
Ook in België heeft de zangeres – echte naam Héloïse Létissier – niet te klagen over een gebrek aan belangstelling. Na de Brusselse Botanique, nu een jaar geleden, volgden optredens tijdens Music For Life, in het Koninklijk Circus en het Antwerpse Modemuseum, als voorprogramma van Stromae in Vorst Nationaal en, afgelopen zomer, op de podia van Rock Werchter en Pukkelpop.
Energiek
Een uitverkocht concert in Vorst Nationaal op vrijdagavond bewees dat het Belgische publiek nog lang niet uitgekeken is op haar met avant-garde flirtende synthpop en met moderne dans gekruide choreografieën. Haar mededeling aan het begin van de avond dat ze zich ziek voelde, maar het concert niet wilde annuleren, bleek overbodig: de aangekondigde vocale problemen vielen nergens te bespeuren, en ook als danseres blaakte de Française van energie.
Leek de mainstage van Pukkelpop de voorbije zomer net een maatje te groot, dan zat Christine and the Queens hier kiplekker in haar vel: Héloïse bespeelde het publiek met een combinatie van uitdagende en lichtjes excentrieke zelfzekerheid en ontwapenende naturel en had genoeg aan een handvol dansers, enkele bewegende neonlampen en videobeelden om een puntgave show neer te zetten.
Diva
Christine’s vanzelfsprekende star quality – later op de avond zou ze haar fans aanraden om het attitude en de kapsones van Beyoncé over te nemen op dagen dat ze niet goed in hun vel zitten – werd helemaal duidelijk toen de zangeres tijdens het menslievende titelnummer van haar debuutplaat door de zaal wandelende. Het enthousiaste publiek verleende haar doorgang alsof het om de intrede van een spirituele leider ging.
De verwijzingen naar jeugdheld Michael Jackson bleven overigens niet beperkt tot Christine’s danspasjes of vestimentaire keuzes. Een ander hoogtepunt vormde immers haar met strijkers aangedikte cover van Who Is It, een hit van de King of Pop uit 1992: ongegeneerd sentimenteel, maar ook zo smachtend en loepzuiver gezongen dat het nummer haast de vergelijking met Jevetta Steele’s Bagdad Café (1987) kon doorstaan. Een eenvoudige volgspot maakte het plaatje van een diva in een mannelijke blazer, een te korte broek en lederen mocassins compleet.
Wim Denolf
De heruitgave van Chaleur Humaine met bonustracks en live DVD verschijnt op 6 november bij Warner Music.
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Christine and the Queens
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier