Festivals volgen het spoor van Paradise City: ‘Zelfs de sponsors vragen naar duurzame oplossingen’
Op de eerste dag van Vlaanderens duurzaamste festival kreeg de organisatie bezoek van haar collega’s: ‘Dit festival trekt niet de geitenwollensokken aan, maar kan wel voor een ander publiek de link leggen tussen plezier en een duurzame levensstijl.’
We hebben al over vanalles gepraat met onbekenden op festivals. Niet dat we ons alle onderwerpen nog herinneren, maar één ding is zeker: tot voor kort hadden we met op de festivalwei gemaakte vrienden nog nooit over herbruikbare bekers gehad.
Maar voor alles een eerste keer, en dus schuiven we op de eerste dag van Paradise City, voor zover bekend het duurzaamste festival van Vlaanderen, aan bij een praktijksafari, een workshop van de organisatie voor andere festivalorganisatoren. Zo’n vijftien mensen maakten hun namiddag vrij om ervaringen uit te wisselen over afval sorteren, water zuiveren en dus recycleerbare bekers.
Een vazal van Chokri Mahassine met een Pukkelpop-T-shirt aan loopt opvallend onopvallend mee, maar ook Hanne, medewerker vrije tijd van de gemeente Herent, is erbij. ‘Wij organiseren elk jaar een klein festivalletje, Wild in ’t Park, en zetten daarvoor hard in op duurzaamheid. We kunnen niet meer anders en voelen ons daar ook beter bij. Je voelt dat het thema leeft bij de bezoekers. Dat brouwerij InBev vlakbij is, helpt alvast om het aantal transportkilometers te beperken. De vraag is daarnaast natuurlijk wat haalbaar is voor een kleiner evenement als het onze.’
Ook Hannes collega’s bestoken de sustainablity manager van Paradise City met kritische vragen. Of herbruikbare bekers afwassen geen waterverspilling is? ‘We hergebruiken het afvalwater.’ Of de buitenlandse artiesten, van DJ Koze tot John Talabot, op een duurzame manier naar hier komen? ‘We proberen hen daartoe aan te zetten, maar dat lukt lang niet altijd.’
Geitenwollensokken
Uiteraard volgt ook de vraag of alle duurzame initiatieven van het elektronicafestival er meteen pal op zitten. Dat blijkt niet zo te zijn: ‘We hadden ooit het idee om kegelvormige asbakjes mee te geven aan festivalgangers, zo van die bakjes die je op het strand in het zand kan steken. Die bleken niet in broekzakken te passen en dus geweldig onpraktisch te zijn. Nu hebben we massa’s asbakken in de vorm van sigaretten en werken we samen met een bedrijf dat de peuken recycleert tot meubilair.’
De praktijksafari is een initiatief van Pulse, een netwerk dat van onder meer kunsteninstellingen en jeugdwerkorganisatie dat de socio-culturele sector wil verduurzamen. ‘Wij doen dat soort bezoeken regelmatig’, zegt Finn Van Dinter van Pulse. ‘Paradise City is een goed voorbeeld, omdat zij van duurzaamheid echt hun handelsmerk hebben gemaakt. Dit festival trekt, om het met een cliché te zeggen, niet de geitenwollensokken aan, maar kan wel voor een ander publiek de link leggen tussen plezier en een duurzame levensstijl.’
In het spoor van onder meer Paradise City zetten zowat alle grote en kleine festivals in op duurzaamheid, schreven we vorig jaar al. De organisatie van Rock Werchter stuurt persberichten uit over hoe ze afval sorteert, bij Pukkelpop dromen ze, in het laatste jaar dat wegwerpbekers nog toegelaten zijn op de wei, van een honderd procent recycleerbare beker. Ook de sponsors van die festivals volgen nu, vertelt een medewerker van Boris Agency ons op de praktijksafari. Zijn bedrijf is verantwoordelijk voor onder meer de promostands van Bacardi en Coca-Cola op de festivals. ‘Die bedrijven vragen zelf naar duurzame oplossingen’, vertelt hij. ‘Omdat ze niet anders kunnen dan ermee bezig te zijn, maar ook omdat het iets is om mee uit te pakken.’
Het pronkstuk van de rondleiding is de waterzuiveringsinstallatie van Ecoz. Het bedrijf zuivert het water van de campingdouches en liet daarvoor een container aanrukken met geraniums erop. ‘We kunnen elke dag 50 000 liter water zuiveren door onder meer de planten die je ziet, dat we vervolgens terug in het meer kunnen pompen’, vertelt hij. ‘Vandaag is dat nog een heel dure techniek, maar dat waren zonnepanelen dertig jaar geleden ook. In afwachting van die prijsdaling zijn festivals een ideale etalage om te tonen wat er allemaal mogelijk is.’
Dat zegt ook de vertegenwoordiger van Robinetto, het bedrijf dat het kraanwater filtert. ‘Voorlopig is ons model vooral rendabel op grote festivals en op evenementen in het Gentse, omdat we daar gevestigd zijn. Maar op termijn moet leidingwater de norm worden. Omdat het in België van goede kwaliteit is, en omdat het absurd is om 1 miljard verpakkingen per jaar te verspillen aan het vervoeren van water’, legt een vertegenwoordiger met veel brio aan de geïnteresseerde organisatoren uit. ‘Op Paradise City zal u geen druppel flessenwater vinden, maar veel andere festivals sprongen ook al op de kar. Op Tomorrowland drinkt de crew bijvoorbeeld water uit onze installaties. Maar veel festivals schenken liever geen kraantjeswater voor de schermen omdat ze zo een sponsordeal in het gedrang zouden brengen.’
Ben, die uit het jeugdwerk komt en dit jaar op de Gentse Feesten actief is, luistert geïnteresseerd. ‘Festivals zijn de ideale plek om te experimenteren met duurzaamheid’, vindt hij. ‘Het is een pop-upstad die je elk jaar opnieuw kan herdenken. Je hebt elke keer weer de ruimte om het helemaal anders aan te pakken. Natuurlijk is dat niet altijd gemakkelijk, maar met een enthousiaste ploeg en open geest kan er veel.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier