Equal Idiots, Kempense koningen van de festivalzomer: ‘Ja hallo, we móeten dit goed doen!’

© Agathe Danon

Het prettigst gestoorde duo in de Vlaamse rock over hun debuutplaat, tamboerijnen en Latijn-Moderne Talen: ‘Misschien charmeren we omdat wij het niet al te serieus nemen.’

Je komt wat tegen als je een interview voorbereidt, zeker bij Equal Idiots. Op YouTube vonden we een vroege videoclip van de band, ver voor hun triomf in De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Denk: een Kempens jeugdhuis, een spervuur aan moshpits en lyrics die zich laten herleiden tot ‘I’m just a boy and i’m mottig zat’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tussen Mottig zat en Eagle Castle BBQ, de debuutplaat van Equal Idiots, zit een kleine vier jaar. Op wat drumopnames na werd alles ingeblikt in Hightime Studios, de homestudio van garagerockgenoot Thomas Valkiers (Double Veterans), waar ook The Spectors en The Guru Guru al eens de gitaren lieten gieren. Het resultaat klinkt als het gepimpte tuinhok waarin het is opgenomen: vrolijk en complexloos. De je-m’en-fou die de band in het jeugdhuis bij zich had, is nog lang niet verdwenen.

‘Gelukkig maar. Het moet plezant en ongedwongen blijven, anders is het Equal Idiots niet meer’, zeggen zanger-gitarist Thibault Christiaensen en drummer Pieter Bruurs wanneer we hen spreken op een Antwerps terras. Niet in mottig zatte toestand, want de heren zitten in de blokperiode.

Hopelijk hebben ze geen herexamens, want de festivalzomer is onwaarschijnlijk druk voor hen. Rock Zottegem, Suikerrock, Lokerse Feesten… je moet al moeite doen om Equal Idiots deze zomer niet aan het werk te zien. Eagle Castle BBQ komt op het perfecte moment om de festivalkoning uit te hangen, maar op een iets minder geschikt moment voor twee studenten interieurvormgeving en taal- en letterkunde. ‘Ik ben deze morgen om 7 uur begonnen met leren om hier de hele dag te kunnen promo voeren’, lacht Bruurs, een cappuccino voor de neus.

Muziekwedstrijden, het blijft een raar dingetje. Sommige bands hebben één passage nodig om het definitief te maken, anderen schuimen jaren het circuit af om steeds net onder de radar te blijven

THIBAULT CHRISTIAENSEN: Geen idee waarom het bij ons zo is geëxplodeerd. We zijn beginnen te klooien op een zolder, met een akoestische gitaar en een elektronisch drumstel, en hebben ons in het wilde weg ingeschreven voor wedstrijden. Tot onze eigen verbazing stonden we ineens in de finale van De Nieuwe Lichting en Humo’s Rock Rally. We zijn er zowat ingeduwd.

PIETER BRUURS: Misschien charmeren we omdat wij het niet al te serieus nemen en mensen zien dat bij ons de vriendschap primeert.

CHRISTIAENSEN: Maar we gooien er niet met ons klak henne, we nemen onze verantwoordelijkheid. Het speelt mee dat we doen waar andere bands van dromen, ook al zijn we nog altijd geen getrainde muzikanten. Maar dan deel je wel ineens de affiche met Iggy Pop op Suikerrock en denk je: ‘Ja hallo, we moeten dit gewoon goed doen.’

Equal Idiots, Kempense koningen van de festivalzomer: 'Ja hallo, we móeten dit goed doen!'
© Agathe Danon

Hoe krijg je die spontaneïteit op plaat in de professionele omgeving van een studio?

CHRISTIAENSEN: Studiotijd was één groot feest, maar we werkten ook hard. Onder de leiding van Thomas vonden we een goede afwisseling tussen werken en pintjes drinken. De meest gehoorde zin tijdens de opnames was: ‘Mannen, we gaan dat nog eens doen, maar denk dat je op het strand zit met een cocktail en een dikke joint in je mond.’ We namen een paar nummers op zonder clicktrack, gewoon tegenover elkaar zoals we repeteren en spelen.

BRUURS: De titeltrack hebben we in één take akoestisch bij elkaar geïmproviseerd op Thomas zijn appartement, met één microfoon.

Over die titeltrack gesproken: waar ligt Eagle Castle?

CHRISTIAENSEN: Ik was met mijn ouders in het Prado in Madrid en zag er een schilderij waarop een eagle’s castle stond (het blijkt om View of the Castle in Gaucín van Pérez Villamil te gaan, nvdr.). Het bleek de schakel die de cirkel rond maakte: onze liedjes lopen vol vreemde personages en die komen nu samen in Eagle’s Castle om al hun weirde shit te vertellen op een barbecue. Het is goed dat er een rode draad is, dat het meer is dan puur rakken op gitaren en beuken op drums.

Ook koning Midas en de Styxrivier passeren in de lyrics. Geef toe, hier heeft iemand zijn klassieke mythologie goed bestudeerd.

CHRISTIAENSEN: Ik heb Latijn-Moderne Talen gestudeerd. Nu studeer ik ook Engels, dus ik wil wel wat meer in die teksten steken. Nummers als Mottig zat spelen we niet meer, tenzij we héél zat zijn (lacht). Maar dus, het mag iets meer zijn dan meisjes en alcohol.

BRUURS: Da’s óók leuk.

CHRISTIAENSEN: Put My Head In The Ground verwijst evengoed naar films als The Shining of American Psycho. Wij zijn geïnteresseerd in veel dingen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

BRUURS: Meisjes en alcohol interesseren mij ook. (lacht)

Jullie zijn maar met twee, maar op de plaat hoor je regelmatig meer instrumenten. Hebben jullie er rekening mee gehouden dat jullie de nummers ook live moeten brengen?

BRUURS: Live hebben we wat extra versterkers op het podium staan, dat geeft wat meer lagen aan ons geluid.

CHRISTIAENSEN: Mensen gaan live misschien een orgeltje of zo missen, maar dat compenseren we wel met energie. Puur gitaar en drums had maar saai geweest. We hebben wel een paar dingen weggelaten, omdat we ze live op geen enkele manier konden brengen. Het moet ook een beetje doenbaar blijven voor de simpele zielen die wij zijn. (grijnst)

BRUURS: Tamboerijn zit er ook overal in. Veruit het meest underrated instrument dat er is.

Serieus?

BRUURS:(ernstig) Het is moeilijker dan je denkt.

Wat horen we in het begin van Hippie Man?

CHRISTIAENSEN: Ik volg zangles, omdat ik snel stemproblemen krijg. Een van de oefeningen, een massage voor mijn stembanden, is met een siliconenbuis in een flesje water blazen. Dat lijkt een beetje op een bong (waterpijp om marihuana mee te roken), en dat past bij een hippie.

BRUURS: Veel van die dingen zijn on the spot bedacht. We werkten aan Styx toen Thomas ineens om een mottig drumsolo’ke vroeg. Dat mocht. Niet. Goed zijn. Waarop Thibault achter de drums kroop en erop begon te rakken. Het was de enige keer dat mijn drumkit ontstemd was.

CHRISTIAENSEN: Of Money Man Midas, mijn favoriet op de plaat. We schudden een bestekbak op en neer, omdat dat op een rinkelende geldzak lijkt. We hebben dat ’s avonds opgenomen, met één lampje in een donkere studio.

BRUURS: Na wat Sloeberkes (Belgisch blond bier uit Oudenaarde, nvdr.), niet te vergeten.. Het moest wat trager en zwaarder.

Wat is jullie grootste werkpunt voor de tweede plaat?

CHRISTIAENSEN: Nieuwe nummers, daar hebben we nu heel weinig tijd voor.

BRUURS: Tussen de nummers door jammen we nu wat. Na de zomer moeten daar nieuwe liedjes uit voortkomen.

CHRISTIAENSEN: Eerst nog even genieten van deze. Sinds 2012 zijn wij aan ’t kullen en nu is er dit, eindelijk!

Eagle Castle BBQ van Equal Idiots komt uit op 23 juni.

Equal Idiots, Kempense koningen van de festivalzomer: 'Ja hallo, we móeten dit goed doen!'
© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content