‘Elton John moet van Madonna afblijven’

De aanhoudende vete tussen Elton John en die andere Queen of Pop bereikte de voorbije dagen een nieuw hoogtepunt. Volgens Knack Weekend-journalist Wim Denolf heeft de Brit Madge geen lessen te leren.

“Madonna is een echte nachtmerrie. Haar carrière is voorbij, dat kan ik je wel zeggen. Haar tour was een ramp, en het had geen grotere kut kunnen overkomen.”

“Sir” Elton John was het afgelopen weekend niet bepaald vriendelijk voor Madonna op de Australische televisie. In een interview dat zondagavond uitgezonden werd door Channel 7 deed de Brit geen enkele moeite om zijn aversie tegen zijn collega te verbergen. Zo hekelde hij niet alleen Madonna’s pogingen om jongere collega’s als Katy Perry en Rihanna bij te houden, maar ook de outfits van haar jongste MDNA-tournee. “Ze ziet eruit als een fucking stripper op de kermis”, vertelde hij de journalist van dienst.

Elton John weet natuurlijk waarover hij spreekt. Ettelijke haartransplantaties illustreren dat de zanger zo zijn eigen ouderdomszorgen heeft, en ook qua fin de carrière staat hij dichterbij de uitgang dan Madonna. Zijn laatste grote wapenfeit dateert alweer van 1997 (de remake van Candle in the Wind bij het overlijden van Prinses Diana), en als podiumartiest kampeert de man al jaren in het Caesars Palace in Las Vegas. Het is niet van daaruit dat hij Madonna’s positie als meest succesvolle live-artieste ooit zal aanvallen. De cijfers spreken John overigens tegen, want met een voorlopige omzet van 450 miljoen dollar is de lauw onthaalde MDNA-tournee goed op weg om een nieuw record te vestigen.

Goede vrienden

De rel die het interview veroorzaakte, verkleint alvast de kans dat het ooit nog goed komt tussen de twee supersterren. En zeggen dat Madonna en de bariton jarenlang als goede vrienden door het leven gingen – een band die zowel steunde op gemeenschappelijke ervaringen (beide artiesten werden thuis strak opgevoed en rebelleerden daar later tegen door kameleongedrag en knotsgekke vermommingen), als op gemeenschappelijke dada’s (de verdediging van holebirechten, de strijd tegen aids en conservatieve politici).

Van vriendschap is echter al geen sprake meer sinds 2004. John haalde toen een eerste keer uit naar die andere Queen of Pop tijdens de uitreiking van de Q Awards. “Madonna, beste live act? Fuck off”, brieste de Brit toen op het podium. “Iedereen die zulke hoge ticketprijzen vraagt en playbackt, zou neergeschoten moeten worden.”

Later vervoegde de zanger het kamp van Lady Gaga, die ondertussen ook de peetmoeder is van zijn zoon Zachary. Het zit John dan ook hoog dat Madonna haar jongere concurrente dit voorjaar net niet van plagiaat beschuldigde omtrent Born This Way, een doorslagje van haar eigen hitsingle Express Yourself uit 1989. “Madonna is zo verschrikkelijk geweest tegen Gaga”, herhaalde hij het voorbije weekend nog eens op de Australische televisie.

Slechte verliezers

Laten we de voormalige Rocket Man echter niet al te veel nobele bedoelingen toedichten. Alsof het om een boksmatch ging, maakten zowel Madonna als Elton John dit jaar immers kans op een Golden Globe voor Best Original Song. “Ze maakt geen schijn van kans”, had laatstgenoemde zelfverzekerd voor de uitreiking gezegd, maar het was uiteindelijk Madonna die met het beeldje ging lopen.

Johns echtgenoot David Furnish strooide daarop prompt venijnige commentaren rond op Facebook. “Het narcisme van Madonna’s speech was beschamend, en haar kritiek op Lady Gaga toont aan hoe wanhopig ze is”, postte Furnish op zijn profielpagina. “Deze prijs toont aan dat deze shows niets te maken hebben met enige verdienste”. Toch een vreemd inzicht, komende van een duo dat er in het verleden altijd als de kippen bij was om een Grammy Award, een Oscar of een andere prijs in ontvangst te nemen.

Furnish verwijderde al gauw zijn zure oprispingen, maar het beeld van twee slechte verliezers bleef hangen. Ook bij de huidige rel probeert het Elton John-kamp de schade trouwens te beperken. Enkele uren na de uitzending van het Australische tv-programma klonk het al dat de zanger het allemaal niet zo bedoeld had, en dat hij zijn opmerkingen off the record gemaakt had. Alsof een mediawijze oude rot als Elton John niet zou merken dat het rode lampje van de camera nog brandt.

Voorbeeldfunctie

Weinig subtiele, later half ingeslikte uithalen en onverhulde jaloezie vormen echter niet de enige smet op de voorbeeldfunctie die de bard zichzelf zo graag toedicht. Zo gingen aan zijn late coming out in 1988 twee nephuwelijken vooraf, terwijl aanhoudend gestoei met drugs en alcohol hem jarenlang een abonnement op het afkickcentrum bezorgde. Laat Madonna’s geflirt met Kabbala-meesters dan al eens bedenkelijke vormen aannemen, zo hard raakte de Material Girl nooit het noorden kwijt.

Bovendien weerhielden de eigen verslavingsproblemen John er nooit van om garen en media-aandacht te spinnen bij de miserie van andere artiesten. George Michael, Boy George, Billy Joel, Amy Winehouse: allemaal werden ze getrakteerd op vaak giftige commentaar van “ervaringsdeskundige” en onverbeterlijke aasgier Elton John.

Dat de man ettelijke popklassiekers en muziekgeschiedenis geschreven heeft, valt moeilijk te ontkennen, maar een lichtend voorbeeld? Thanks, but no thanks. Madonna’s Express Yourself en “positive vibes” hebben in ieder geval meer betekend voor mijn coming out dan de pruikenshow van deze ooit labiele closet case.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content