Eerste Graspopdag start met hoogtepunten

Dessel zuigt op deze eerste Graspopdag al tienduizenden metalheads naar zich toe. Een impressie van de meest memorabele concerten voor zonsondergang.

Dessel zuigt op deze eerste Graspopdag al tienduizenden metalheads naar zich toe. Zelfs op een doordeweekse werkdag is het al over de koppen lopen naar het hoofdpodium. Een impressie van de meest memorabele concerten voor zonsondergang.

Zakk Wylde en Slash warmen publiek op voor Ozzy

Op de mainstage weet gitaargod Zakk Wylde met zijn baardapen van Black Label Society de gemoederen al behoorlijk te verhitten. Hun in zompige grooves gedrenkte bikerrock is weinig subitiel, maar behoorlijk doeltreffend. ‘Crazy Horse’, ‘Funeral Bell’ en ‘Overlord’ zijn withete brokken southern-fried metal waaraan we graag onze bek verbranden. Als Ozzy-protégé mag Wylde ook vanavond nog even opdraven voor een acte de présence tijdens het concert van de zelfverklaarde Prince Of Darkness.

Hetzelfde geldt voor Slash, dat andere zessnarenwonder. Aangevuurd door Myles Kennedy and the Conspirators – hen een begeleidingsgroep noemen zou onrespectvol zijn – werkt de ex-Guns N’ Roses-gitarist zich met verve door een heerlijk sleazy set met een sterke selectie uit hun nieuwe ‘Apocalyptic Love’ en een resem GN’R-classics (bij ‘Sweet Child O’ Mine’ gaat het nekhaar spontaan overeind). Het zal ons benieuwen of zijn ex-collega hier zondag aan kan tippen.

Ondertussen in de Marquees In Marquee 1 geven de thrashmetaloudjes van Sacred Reich het beste van zichzelf. Hoewel ze zichzelf tijdens de jaren tachtig klemreden in de subtop van het genre, kunnen ze toch een paar bescheiden klassiekers op hun naam schrijven. Het publiek kent duidelijk zijn pappenheimers: ‘Love… Hate’, ‘Crimes Against Humanity’ en vooral ‘Surf Nicaragua’, de doldrieste toegift drijft de temperatuur in de goedgevulde tent de hoogte in. Zanger Phil Rind staat — de grijns om zijn smoel kan haast niet breder — zichtbaar te genieten.

In Marquee 2 dendert intussen de metalcore van August Burns Red over de hoofden. Beduidend jongere hoofden, dat moet gezegd. De populariteit van de band uit Pennsylvania bij het jonge grut is nauwelijks te overzien. Hoewel de eerste ABR-song die ons op plaat boeit nog moet geschreven worden, mag de performance van Jake Luhrs & co er best wezen. Het enthousiasme slaat over: de tent brandt en er is geen blussen aan.

Metal Dome: mag het 100 grammekes meer zijn?

De metal dome staat vandaag volledig in het teken van de death metal. We laten ons er gewillig fileren door Possessed, de band uit San Francisco die in 1985 met ‘Seven Churches’ de term ‘death metal’ op de kaart zette. Zanger Jeff Becerra zit door een slecht afgelopen schietincident in de jaren negentig aan een rolstoel gekluisterd. Maar headbangen? Reken maar. ‘Fallen Angel’ ‘Swing Of The Axe’ en vooral het door duizenden schorre kelen meegebrulde ‘Death Metal’ catapulteerden ons weer even terug naar de verdorven wieg van het genre.

Het Belgische Aborted is intussen ook een household name geworden in de death metal scene. Zanger Sven De Caluwé grunt als een bezetene, slaat zichzelf voor de kop en vraagt – nee, eist – een circle pit. En terecht: die krijgt hij. Dat de band ook op buitenlandse festivals als Hellfest en Wacken Open Air hoge ogen gooit verbaast ons niks. Hun loodzware deathriffs zijn vlijmscherp en accuraat. En wie niet kan lachen om titels als ‘The Saw and the Carnage Done’ en ‘Nailed Through Her Cunt’ is een kniesoor.

Later vandaag jagen ook de Amerikaanse old school acts Obituary en Cannibal Corpse het Desselse keurvee nog naar de slachtbank. De lat ligt hoog.

Chris Dexters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content