De vreemde verkoopstrucs van The Flaming Lips
De band rond Wayne Coyne was altijd al een vreemde eend in de bijt, maar dit jaar maakt de groep het wel erg bont. In plaats van een nieuwe plaat uit te brengen, komt ze met een hele reeks vreemde uitgaves. Een overzicht.
Vandaag presenteert de band een 24 uur durend nummer dat je hier de hele dag kunt beluisteren. Naast de lengte is ‘7 Skies H3’ nog om een andere reden bijzonder. De groep biedt het nummer te koop aan in een echte schedel. Maar liefst dertien menselijke schedels werden door the Flaming Lips gevuld met een hard drive die het nummer bevat. Voor slechts 5.000 dollar, inclusief verzendkosten, kun je een exemplaar kopen. Net op tijd voor Halloween.
Met ‘7 Skies H3’ is de groep niet aan haar proefstuk toe. Eerder brachten Coyne en co al een zes uur durend nummer uit. Een eerste deel uit ‘I Found a Star on the Ground’ kun je hieronder beluisteren.
The Flaming Lips – Found a Star on the Ground [Part One of Three] by Slow•Nerve•Action 3
Ook voor de verpakking haalden ze de mosterd bij een vroeger project. In april brachten de band vier nieuwe nummers uit op een usbstick die gevangen zit in een gummy-doodskop. Die werd verkocht aan een iets zachter prijsje, voor maar 150 dollar kon je al een gummy-kop in huis halen. Een tikkeltje meer luguber was de gummy-foetus waar the Flaming Lips later mee op de proppen kwam. De baby bevatte drie nieuwe nummers en was helemaal veilig om op te peuzelen.
Veelbelovender voor de liefhebber van vreemde snuiters is de samenwerking van Wayne Coyne met Nick Cave. In een interview aan de Amerikaanse muzieksite Pitchfork vertelde Coyne dat de twee momenteel aan een aantal nummers bezig was. Verder lopen er ook projecten met Death Cab For Cutie en Deerhoof. De groep hoopt het resultaat van die samenwerkingen te verzamelen op een nieuw Flaming Lips-album dat volgend jaar rond april zou moeten verschijnen.
Hopelijk maakt de groep het iets makkelijker te beluisteren dan het nummer ‘Two Blobs F**king’ dat ze eerder dit jaar uitbrachten. Dat werd speciaal voor de iPhone gemaakt en zou voor het beste resultaat tegelijkertijd via twaalf verschillende Youtubefilmpjes afgespeeld moeten worden. Zeg niet dat the Flaming Lips het niet groots aanpakken. (TS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier