De Londense expo ‘David Bowie is’ imponeert

© Reuters

Zaterdag 23 maart gaat de grote overzichtstentoonstelling over David Bowie in het gerenommeerde Victoria and Albert Museum in Londen van start.

Expo ‘David Bowie is’

Van 23 maart tot 11 augustus 2013, Victoria & Albert Museum, Londen

Als er de laatste maanden één naam over de entertainmenttongen gaat, dan wel die van David Bowie. Naast de onverwachte single ‘Where Are We Now’ waarmee de artrocklegende in januari zijn al even verrassend nieuw album ‘The Next Day’ aankondigde, is er nu ook de overzichtstentoonstelling ‘David Bowie is’ in het befaamde Londense Victoria and Albert Museum.

De uitzonderlijke expo graait met brio in de archieven van de zanger en toont hoe de bescheiden David Robert Jones uit de arme Londense wijk Brixton uitgroeide tot een van de meest invloedrijke figuren ooit in muziekland. En een stuk daarbuiten, want ‘Bowie heeft mee de wereld veranderd’, om het met de woorden van curator Geoffrey Marsh te zeggen. Samen met collega Victoria Broackes graaide hij in de rijkelijke privé-collectie van de superster. Maar zonder medewerking van Bowie. Hij nam geen enkele beslissing omtrent de expositie.

Met een uitgekiende selectie van zowat 300 items, waaronder excentrieke kostuums, video’s en audio’s, handgeschreven songteksten, eigen instrumenten, unieke foto’s en officiële fotoshoots, trendsettende mode-accessoires en andere memorabilia krijgt de bezoeker inzicht in zijn innovatieve en creatieve aanpak om albums te smeden en uit te pakken met imposante tournees. De klok wordt teruggedraaid tot de piepjonge jaren van de Ziggy Stardust en Thin White Duke in wording, toen hij gefascineerd raakte door kunst, theater en jeugdcultuur, en loopt tot het verhaal achter The Next Day, het album dat hij onlangs in de winkelrekken dropte.

Zwartwitfoto’s in het eerste deel van de expo tonen onder meer zijn allereerste verschijning op de Britse beeldbuis, tijdens het primetime-programma Jukebox Jury in 1964. Bowie was toen 17. Een groot contrast met de iconische incarnatie van Ziggy Stardust, zijn alter ego waarmee hij in 1972 mensen wilde inspireren om hun eigen identiteit vorm te geven. Dat tonen ook de kleurrijke video’s van zijn Starman-optreden tijdens het legendarische BBC-programma Top Of The Pops, omschreven als ‘een sleutelmoment in de Britse tv-geschiedenis’. De interactieve hoofdtelefoon die je tijdens het expo-bezoek meekrijgt maakt de beleving nog groter.

Ook de flamboyante outfit van de Japanse ontwerper Kansai Yamamoto voor Bowie’s Aladdin Sane tournee, in 1973, imponeert. Net als de meeste andere pakken die hij thematisch liet ontwerpen, zoals de alien-achtige Ziggy Stardust Jumpsuit van Freddie Buretti en de ‘rabbit design’, ook een creatie van Yamamoto waarmee Bowie – in korte broek – destijds nog excentrieker oogde dan de doorsnee glamrocker.

‘Diamond Dogs’ en de bijhorende attributen luidden het einde van zijn glamrock-periode in. Het artwork van dat album, van de hand van graficus Guy Peellaert, zorgt trouwens voor een klein stukje Belgische inbreng in het oeuvre van de meester. Ook dat werk krijgt naast de vele andere artworks een plek op de tentoonstelling.

Ook de vluchtige aantekeningen op kladblaadjes in de aanloop naar Grote Songs, het eerbetoon van vooraanstaande breinen die met Bowie samenwerkten, de creaties die de kunstenaar in Bowie blootleggen en het afsluitende muzikale gedeelte met gigantische muurprojecties maken van deze trip een unieke belevenis.

Bowie inspireerde vijf decennia lang en hielp ook inspireren, zoveel is duidelijk. Wie deze mooie expo wil bijwonen, kan maar beter snel zijn. Al meer dan 50.000 toegangtickets werden verkocht, nog vóór de deuren open zijn. Meteen een record voor het Victoria and Albert Museum. Het belooft dus komende maanden bijzonder druk te worden in het kunst- en designmuseum. Maar wie hier buiten komt is onder de indruk. (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content