Croisette rolt rode loper uit voor Franse cinema
Vanavond gaat het prestigieuze Filmfestival van Cannes officieel van start. Openingsfilm is ‘La tête haute’ van Emmanuelle Bercot. Het is een van de vele Franse films die in de badstad worden voorgesteld. Alors, chauvinisme of een topjaar voor de Franse cinema?
Met vijf films in de officiële competitie en een kwart van alle geprogrammeerde films in Cannes die van Franse makelij zijn, wenkt een grand cru-filmjaar voor onze zuiderburen. Woensdagavond wordt het ’s werelds meest prestigieuze filmfestival officieel op gang getrokken. Ook verschillende Belgische (kort)films trekken vanaf woensdag naar het zuiden van Frankrijk, maar een Gouden Palm zit er dit jaar niet in.
De Franse film beleeft een fantastisch jaar
Je kan er niet naast kijken: vijf van de negentien films in de officiële selectie komen uit Frankrijk. “De Franse film beleeft een fantastisch jaar”, zegt festivaldirecteur Thierry Frémaux, “we hadden er zelfs zeven op de affiche van de officiële competitie kunnen zetten”. Een kwart van alle langspeelfilms op het festival is Frans. Ook de openingsfilms van alle nevensecties zijn van de hand van onze zuiderburen, op een uitzondering na: “AN” van de Japanse cineaste Naomi Kawase opent Un certain Regard. Het doet bij sommige filmkenners, ook Franse, de wenkbrauwen fronsen. Zo vraagt de gereputeerde Franse filmcriticus Jean-Michel Frodon zich af of Cannes nog kan pretenderen een mondiaal festival te zijn.
Franse actrices in de regisseurstoel
“Nu lijkt het alsof het festival vooral de Franse cinema wil promoten”. Frémaux bijt van zich af: “De selectie is een weergave van de kwaliteit van de Franse cinema, een van de beste ter wereld”, klinkt het.
Opvallend: verscheidene Franse actrices, zoals Maïwenn (“Mon Roi”) en Valérie Donzelli (“Marguerite & Julien”), hebben achter de camera plaatsgenomen en zij hebben blijkbaar meteen een product afgeleverd dat kan meedingen naar de oppergaai.
De openingsfilm, buiten competitie, is “La Tête Haute”, ook al van een Franse actrice/cineaste, Emmanuelle Bercot. Een van de hoofdrollen in de film is voor Frans icoon Catherine Deneuve.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Oude bekende Jacques Audiard, die in 2009 een Grand Prix kreeg voor “Un Prophète”, zit in de competitie met “Dheepan”, een verhaal over een voormalige Sri Lankaanse Tamil Tijger die als politiek vluchteling in Frankrijk een job uitoefent als concierge. Audiard wordt geflankeerd door nieuwkomers Stéphane Brizé (“La loi du marché”) en Guillaume Nicloux, die voor “The Valley of Love” meteen twee monumenten van de Franse cinema, Isabelle Huppert en Gérard Depardieu, kon strikken.
De Italiaanse inbreng
Een andere vaststelling: Italië doet weer volop mee in Cannes, met drie films dit jaar. Onder meer Nanni Moretti en Paolo Sorrentino doen een gooi naar een Gouden Palm. Voor Moretti zou het al de tweede zijn, na “La Stanza del Figlio” (2001). Dit jaar doet hij mee met “Mia Madre”, een film over een cineaste die een film draait terwijl haar moeder in het ziekenhuis op sterven ligt. In de hoofdrollen zien we onder meer Margherita Buy en John Turturro.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Sorrentino, die wereldwijd lof -en een Oscar- oogstte met “La Grande Bellezza”, blikte dit jaar “La Giovinezza” in, een Engels gesproken drama over een gepensioneerde dirigent die op vakantie in de Alpen plots een uitnodiging krijgt van Queen Elizabeth II om de verjaardag van prins Philip op te luisteren. De hoofdrol wordt gespeeld door Michael Caine en hij wordt bijgestaan door onder meer Rachel Weisz, Paul Dano en Jane Fonda.
De derde Italiaan is Matteo Garrone, bekend van onder meer “Gomorrah”. Dit keer komt hij naar Cannes met “The Tale of Tales”, een Engelstalige fantasyverhaal, geïnspireerd om een reeks 17de-eeuwse Italiaanse sprookjes. De hoofdrollen zijn voor Salma Hayek en Vincent Cassel.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het is trouwens -nog- een opvallende vaststelling: slechts drie van de films in competitie worden geregisseerd door Engelstalige regisseurs (de Amerikanen Gus van Sant en Todd Haynes en de Australiër Justin Kurzel), terwijl meer dan de helft van de films volledig of gedeeltelijk in het Engels gedraaid werden.
Niet alleen Nanni Moretti, ook Gus van Sant gaat voor een tweede Gouden Palm, na “Elephant” (2003). “The Sea of Trees” is een drama over een Amerikaan (Matthew McConaughey) die naar een Japans “zelfmoordbos” reist en daar een Japanner (Ken Watanabe) ontmoet met dezelfde plannen. Ook Naomi Watts speelt mee.
Voorts is er de Noorse regisseur Joachim Trier, die in 2011 bekendheid verwierf met “Oslo, 31. august”. In “Louder than bombs” komt een bekende oorlogsfotografe, gespeeld door Isabelle Huppert, om in een verkeersongeval. Haar man en twee zonen blijven achter. De oudste zoon ontdekt drie jaar later, naar aanleiding van een expo over zijn moeders werk, een geheim uit haar verleden.
Ook enkele Aziatische meesters zijn van de partij. Zo stelt Taiwanees Hou Hsiaou-hsien zijn martial arts-prent “The Assassin” voor, terwijl Jia Zhangke naar de Croisette afzakt met “Mountain may depart”, een drama in drie delen, gesitueerd in de jaren negentig, nu, en het Australië van 2025.
In laatste instantie werd ook “Cronic” van de jonge Mexicaanse cineast Michel Franco aan de competitie toegevoegd. Franco won in 2012 de hoofdprijs van de nevensectie Un Certain Regard met “Después de Lucia”.
De jury wordt voorgezeten door de Amerikaanse cineasten Joel en Ethan Coen. Het is voor het eerst dat het filmfestival twee personaliteiten als juryvoorzitter krijgt.
En de Belgische films?
Naar Belgische films is het in de officiële competitie vergeefs zoeken. Met “Marguerite en Julien” van Française Valérie Donzelli is er wel een Belgische coproductie geselecteerd. De film werd geproduceerd door het Belgische Scope, dat eerder al Gouden Palm-winnaars “L’Enfant” en “La vie d’Adèle” afleverde.
De film is een bewerking van “L’histoire de Julien et Marguerite” (1971) en vertelt het verhaal van een incestueuze liefde tussen een broer en een zus. Inspiratie voor de film was het waargebeurde verhaal van Julien en Marguerite de Ravelet, die in 1603 geëxecuteerd werden voor overspel en incest. De film werd gecoproduceerd met het Franse Rectangles Productions.
Het filmfestival van Cannes vindt dit jaar plaats van 13 tot 24 mei. (Belga/DB)
Onze eigenste monsieur cinéma Dave Mestdach selecteerde tien titels die straks ongetwijfeld ook bij ons over de tongen en de netvliezen zullen gaan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier