Caroline Polachek van Chairlift begon haar solocarrière in het midden van een paddotrip

Jozefien Wouters
Jozefien Wouters Freelancejournaliste

Caroline Polachek is de Miami-versie van de Mona Lisa. Bekend van Chairlift. Schreef een nummer voor Beyoncé. Debuteert nu onder eigen naam.

Leeftijd: 34

Locatie: Los Angeles

Instagram: @carolineplz

Belgisch weetje: Polacheks stiefvader is een uitgeweken Belgische baron met een kasteel in ons land. Zelf volgde ze hier een tijdje een kunstopleiding.

Het is een beetje gek om Caroline Polachek nog te signaleren. De Amerikaanse gaat al mee sinds ze in 2005 Chairlift oprichtte en daarmee dromerige synthpop op de wereld losliet. Ze bracht ook al twee soloalbums uit onder de pseudoniemen Ramona Lisa (‘de Miami-versie van de Mona Lisa’) en CEP, schreef en producete de single No Angel van Beyoncé, zong mee op nummers van Charli XCX, Blood Orange en Danny L Harle van PC Music, was te zien in de videoclip bij MGMT’s Time to Pretend, vervoegde Kelela, Blood Orange, Kindness en Solange in een Calvin Klein-campagne en begon als hobby opera te studeren. Dus nee, in feite zouden we u Polachek niet meer moeten voorstellen.

Ik dacht dat de muziekindustrie was zoals de maffia.

En toch verschijnt pas deze week haar eerste album onder eigen naam, Pang. Twee jaar geleden, net voor het einde van Chairlift, zou ze met Danny L Harle schrijfsessies voor andere artiesten houden. Tot ze op een herfstavond op de kliffen van Palos Verdes in Los Angeles stond, naar de Stille Oceaan staarde en besloot enkel nog muziek voor zichzelf te maken. Ze zat toen wel midden in een paddotrip, maar weer nuchter bleef de gedachte nazinderen en dus liet ze Harle weten dat het project niet zou doorgaan. ‘Dan schrijven we toch gewoon voor jou?’ reageerde die. Het daaropvolgende anderhalf jaar nam ze haar meest persoonlijke, ambitieuze album tot nog toe op. Wat u daarvan mag verwachten: lichtjes kitscherige, maar fabelachtige videoclips, een sound die balanceert tussen experimenteel en mainstream en haar kenmerkende etherische stemgeluid. Waar paddo’s al niet goed voor zijn!

Een willekeurige quote: ‘Ik had nooit gedacht dat ik een muziekcarrière kon hebben. Ik dacht dat de muziekindustrie was zoals de maffia: dat je je ziel moet verkopen, de juiste mensen kennen en op het juiste moment op de juiste plek zijn.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content