Beroemdheden sterven tegen aids
Onder leiding van Alicia Keys leggen een heel aantal bekende gezichten het digitale bijltje erbij neer.
Morgen is het weer 1 december, en dus Wereldaidsdag. Hoewel dat initiatief toch vooral levens wil redden, garandeert Alicia Keys ons dat er dit jaar ook doden zullen vallen. Namen op haar dodenlijst zijn onder meer Lady Gaga, Justin Timberlake, Jennifer Hudson, Kim Kardashian, Serena Williams, Elijah Wood en Usher. Nee, de zangeres plant geen grootscheepse afrekening met lastige collega-beroemdheden, wel een grootscheepse liefdadigheidsactie.
De stunt die Keys zal uithalen mengt de kapitalistische sterrenscultus met een gezonde dosis mediamanipulatie en een ouderwetse “goede doel”-ethiek. Om de aandacht te trekken, zal Keep A Child Alive, de anti-aidsorganisatie van Keys, het overlijden van een heel gros aan celebrities aankondigen.
Maar daar blijft het niet bij. De dood van allerlei bekendheden ensceneren mag dan misschien choqueren, qua aidspreventie helpt het weinig. Keys’ initiatief koppelt het enigszins morbide idee dan ook aan een financiële actie: iedereen die aan het project meewerkt zal vanaf morgen ‘digitaal sterven’ – dat wil zeggen: verdwijnen van Twitter en Facebook – totdat fans één miljoen dollar hebben gedoneerd aan Buy Life, het dochterproject van Keep A Child Alive.
Het blijft natuurlijk afwachten of fans daadwerkelijk zo massaal geld gaan geven voor de online wederopstanding van één hunner idolen, terwijl de meeste nieuwtjes waarschijnlijk toch wel hun weg naar het net zal vinden. Moest Keys’ plan echter werken, dan getuigt het wel van uitzonderlijk inzicht voor marketing. En het toont dan ook meteen een aspect van de consumptiemaatschappij waar zelfs de meest doorwinterde communist weinig tegen in kan brengen.
Dieter Brusselaers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier