Belisol vs. Das Pop: plagiaat?
Het deuntje dat in een tv-spot van de Belgische ramenproducent Belisol wordt gebruikt, lijkt als twee druppels water op de openingstune van ‘Never Get Enough’ van Das Pop. De heren van Das Pop kunnen daar – op z’n zachtst uitgedrukt – niet echt mee lachen.
‘Fuck you, @belisol for using a crap soundalike of #NeverGetEnough instead of paying up. You could’ve sent a box of your sad fake butter, too’ is de reactie van Das Pop op Twitter op de Belisol-reclame. De reclame – over stevige ramen en deuren, niet over boter – dateert al van een tijdje geleden, maar de heren van Das Pop zijn nog maar recent op de hoogte van deze ‘sound-alike’.
Sound-alikes zijn nummers die sterk aanleunen bij bestaande nummers maar die toch lichtjes anders zijn. ‘We hadden al een paar keer van mensen gehoord dat de muziek in die reclame hard op ons nummer Never Get Enough leek’, aldus Bent Van Looy. Bent Van Looy en co zijn er absoluut niet mee opgezet dat hun muziek onrechtmatig in reclame wordt gebruikt.
‘Sound-alikes gangbare praktijk in reclame’
Volgens Didier Deneuter, advocaat in de muziekwereld en specialist in entertainmentrecht, is het gebruik van sound-alikes zoals in de Belisol-reclame schering en inslag in reclame. ‘Dat is echt een gangbare praktijk. Als je gewoon al naar de radio luistert, hoor je zeer vaak referenties naar bestaande nummers. In dit geval komt er nog bij dat het om een heel actueel nummer gaat, waardoor het publiek zeer bewust de link legt met het origineel. En de gelijkenissen – ik ben natuurlijk geen rechter – zijn hier wel erg treffend.’
Belisol verklaart echter in een persbericht dat het nummer in hun reclamespot wel degelijk een originele compositie is. ‘Na het beluisteren van het nummer van Das Pop zou je kunnen spreken van een zekere gelijkenis. Maar het was niet de bedoeling om het nummer te plagiëren. We kunnen de reactie van dhr. Van Looy wel enigszins plaatsen, maar blijven erbij dat de muziek origineel voor de spot werd gecomponeerd’, aldus Patricia Alen, bestuurder van Belisol.
‘Niet cool om iemands essentie te stelen’
Of Das Pop concrete stappen zal ondernemen tegen Belisol is nog niet duidelijk. ‘Geen flauw idee. Ik wil gewoon zeggen dat het echt niet cool is om iemands essentie te stelen’, verklaart Bent Van Looy. ‘The real thing is altijd beter’, voegt hij er nog aan toe.
In november vorig jaar moest een Gents communicatiebedrijf 50.000 euro schadevergoeding betalen aan Bruce Springsteen wegens hun ‘vrije interpretatie’ van Fire in een reclamespot voor elektronicafabrikant Pioneer. Zo ver zal het in dit geval wellicht niet komen.
Ontdek hieronder zelf de – eventuele – gelijkenissen tussen de intro van ‘Never Get Enough’ en de Belisol-reclame.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Noëmie Machtelinckx
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier