Alexandre Desplat wint met soundtrack ‘The Grand Budapest Hotel’ in Gent
Op de World Soundtrack Awards in Gent is componist Alexandre Desplat uitgeroepen tot ‘Best Film Composer of the Year’. Daarnaast kreeg de soundtrack voor ‘The Grand Budapest Hotel’ ook de prijs voor ‘Best Original Film Score of the Year’.
De relatie tussen muziek en film is al bijna dertig jaar lang het handelsmerk van Film Fest Gent. Door deze terugkerende focus kreeg het festival ook op internationaal gebied grote faam. De leden van de World Soundtrack Academy (waaronder wereldberoemde artiesten als Andrew Lloyd Webber, John Williams en Elliot Goldenthal) reiken voor de veertiende keer hun awards uit voor beste score, song, componist, ontdekking van het jaar en -als kers op de taart- de Lifetime Achievement Award.
Muziek uit ‘The Grand Budapest Hotel’ kan bekoren
Op deze veertiende editie viel de Franse componist Alexandre Desplat in de prijzen. De award kreeg hij in Gent uit handen van Wes Anderson, de regisseur van ‘The Grand Budapest Hotel’ waarvoor Desplat de soundtrack bedacht. Ook die soundtrack zelf viel trouwens in de prijzen als Best Original Film Score of the Year.
Best Original Song written directly for a Film werd ‘Happy’ van Pharrell Williams uit ‘Despicable Me 2’. Discovery of the year 2014 is Daniel Pemberton met zijn muziek voor ‘Cuban Fury’ en ‘The Counselor’. De publieksprijs ging naar Michelino Bisceglia’s muziek voor ‘Marina’.
Lifetime Achievement Award voor Francis Lai
De Lifetime Achievement Award ging zaterdag naar de Franse toonkunstenaar Francis Lai, die gedurende vier decennia samenwerkte met Claude Lelouch, maar evenzeer bekend staat voor de soundtrack van de smartlap ‘Love Story’ (1970). Uit zijn gevarieerde oeuvre werd op de World Soundtrack Awards live een selectie gebracht. Zo werd de ceremonie gevolgd door een grootschalig concert van het Brussels Philarmonic, dat o.l.v. Dirk Brossé en begeleid door talrijke filmfragmenten hulde bracht aan enkele prominente gasten. Tevens weerklonk ook de meeslepende muziek uit de Eén-dramareeks ‘In Vlaamse velden’, waaruit drie segmenten werden gespeeld, waarmee alvast het veelzijdig talent van Jeff Neve werd geïllustreerd.
Cliff Martinez als centrale figuur
Centrale figuur tijdens deze editie was de Amerikaanse componist Cliff Martinez. Hij wordt een sleutelfiguur uit de hedendaagse filmmuziek genoemd. De voormalige drummer van de Red Hot Chili Peppers is niet de eerste rockmuzikant die zijn horizon verlegt, maar weinigen slaagden met hetzelfde gemak in de overgang naar een andere stiel.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De in New York geboren Martinez maakt voor het eerst naam als hij bijdraagt aan de muziek voor de cult tv-reeks ‘Pee-Wee’s Playhouse’, wat hem onder de aandacht brengt bij verschillende vermaarde muzikanten uit de new wave-scène van de jaren ’80. Na enkele jaren drummen voor acts als Captain Beefheart, The Dickies en Lydia Lunch, wordt Martinez aangezocht als vervanger van Jack Irons bij de nog prille band Red Hot Chili Peppers, die later uitgroeien tot één van de invloedrijkste muziekgroepen van hun generatie.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
In 1989 wordt Martinez gecontacteerd door Steven Soderbergh om de score te schrijven voor zijn low budget-debuut ‘Sex, Lies and Videotape’, een clever tijdsdocument dat dé verrassing wordt van Cannes. Het is het begin van een duurzame alliantie tussen de twee. Cliff Martinez is er niet vies van om daarnaast uiteenlopende stijlen te verkennen. Zo componeerde hij de obsederende elektromuziek voor ‘Drive’ (2011) en de soundtrack van de spijkerharde neo-noir ‘Only God Forgives’ (beiden geregisseerd door Nicolas Winding Refn), waarin antiheld Ryan Gosling zich door het broeierige misdaadmilieu van de Thaise hoofdstad begeeft. Hij is ook de man achter de pompende beats van ‘Spring Breakers’. Hoewel de van nihilisme doordrongen kroniek even weinig om het lijf heeft als de schaars geklede wellustige tienermeisjes die er in opdraven, draagt de score van Martinez zeker bij tot de bruisende energie van de film: een gulzige beeldenstroom die bij momenten niet te versmaden is.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Dieter Vanden Bossche/LVR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier