Popcorn popt (als het haar van de drummer goed ligt)

© Clara Hermans
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Hoe zou een ‘gepopt’ maïskorreltje zich gedragen als het een mensje was? Een vreemde vraag die alleen maar tot vreemd poppy en aanstekelijk danstheater kan leiden. Zeker als Randi De Vlieghe achter de regieknoppen zit. En Ephraïm Cielen de ijdele drummer / gitarist van dienst is….

The Play = Popcorn

Gezelschap = Fabuleus en Moldavië

In een zin = Popcorn is een aanstekelijk en indrukwekkend gedanste en gespeelde conversatie tussen vier ijdele kunstenaars die een feestje bouwen waar we nu en hier allemaal nood aan hebben.

Hoogtepunt = Ineens transformeert een van de dansers tot een lookalike van Prince en wandelt met een potje popcorn de vloer op. De scène is onnozel, charmant, een adempauze na wat kwam (en voor wat komen gaat) en is het equivalent van de onschuldige onnozelheden die je onder feestende vrienden uithaalt. Overdag zijn zulke onnozelheden niet grappig. ’s Nachts zijn ze hilarisch en doen ze de vriendschap deugd.

Meer info: www.fabuleus.be

De scène oogt als een onconventionele kunstexpositie. Hoog boven de dansvloer hangen houten panelen. Net de achterkant van schilderijen of van isolatiemateriaal waarop telkens een brede strook met een (pastel)kleur beschilderd is door beeldend kunstenaar en scenograaf Jan De Brabander. Onder de achterkant van schilderijen zoomen we in op de achterkant van de vaak zo ernstige dansscène.

Popcorn toont dans die zich in de coulissen, op de straat maar nog te zelden op de scène laat zien. Ruwe dans waarin dansers uitfreaken, hun ijdele zelf tonen of die ijdelheid vol humor maskeren. En niet alleen de dansers zijn ijdeltuiten. Muzikanten weten hun ego ook danig in het juiste pak te hijsen. Met die elementen doken de prettig gestoorde choreograaf Randi De Vlieghe, muzikant Ephraïm Cielen en de steengoede dansers Javier Ojeda Hernández, Samuel Minguillón en Jonas Garrido Verwerft de repetitieruimte in. Om een voorstelling te maken die zich eigenlijk aan de achterzijde van het toneel zou kunnen afspelen. Het lijkt haast een voorstelling die dansers ‘dansen’ om zich op te warmen voor het ernstiger, meer doordachte en beredeneerde werk. Hier wordt die opwarming, met gulle geuten urban dance en breakdance opgetild tot ’the real stuff’. Aanvankelijk lijkt Cielen zijn dansers te manipuleren zoals een poppenspeler (die zijn activiteiten staakt als een haarlok niet op de juiste plaats ligt). Maar deze poppenspeler trekt niet aan de touwtjes. Hij drumt de zinderingen door het lijf van zijn ‘poppen’. Ze bewegen even en stokken weer. Als houterige poppen die wachten tot de poppenspeler hen zijn ziel geeft. Van zodra die zinderingen heftiger worden, draaien de rollen om en is het Cielen die de dansers volgt. Ze jumpen en hijgen, ze zijgen neer en zuchten. Cielen slaat en streelt zijn drums. Als de dansers even uit het zadel vallen, zet Cielen zich pas écht in het zadel achter zijn percussie-instrumenten. Of hij wandelt met een wiegelend melodietje en dito gitaar de vloer op. Rust gaat over in jolijt en vice versa. Randi De Vlieghe toont zich hier meer dan ooit een choreograaf die de dans als een vibrerend portret van levensvreugde ziet. Dansen is plezier maken en tot het virtuoze uiterste gaan, opgezweept door de live muziek, dat is de schaamteloos vrolijke baseline van deze voorstelling.

u003cemu003ePopcorn/Italiqueu003c/emu003eis een amusant kat- en muisspel waarbij dansers en muzikant elkaar uitdagen en het beste en meest spectaculaire uit elkaars lijf prutsen. De vier laten elkaar ontpoppen als, welja, een mau0026#xEF;skorreltje.

Popcorn is een amusant kat- en muisspel waarbij dansers en muzikant elkaar uitdagen en het beste en meest spectaculaire uit elkaars lijf prutsen. De vier laten elkaar ontpoppen als, welja, een maïskorreltje. Eenmaal volledig ontpopt en een beetje zachtgaar, verovert de échte popcorngeur de zaal. Die geur is sinds deze voorstelling niet louter meer de geur die je aan een ontspannend bioscoopbezoek verbindt. Het is vanaf nu ook de geur van de achterkant van de wereld waar de virtuositeit van lijf en leden complexloos én met humor gevierd wordt.

Popcorn is een aanstekelijk en indrukwekkend gedanste en gespeelde conversatie tussen vier ijdele kunstenaars die een feestje bouwen waar we nu en hier allemaal nood aan hebben. Even samentroepen aan de achterkant van een wereld die in brand staat en dan met een stap vol veerkracht en joligheid die wereld opnieuw instappen en zien dat feesten ook brandjes kan blussen. Party time!

Els Van Steenberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content