Het TheaterFestival maakt selectie bekend

poepsimpel, arne sierens © © kurt van der elst | www.kvde.be
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Het TheaterFestival zet van 25 augustus tot 4 september 2016 tien dagen lang een grote spot op het mooiste wat het theaterland te bieden heeft.

Een professionele jury bezocht voor het TheaterFestival 328 premières in Vlaanderen en Nederland tussen 1 mei 2015 en 1 mei 2016 op zoek naar de meest belangwekkende en toonaangevende voorstellingen. De jury bestond dit jaar uit Wouter Hillaert, Liv Laveyne, Marijn Lems, Johan Thielemans, Samme Raeymaekers, Pieter ’t Jonck, Els Van Steenberghe en Karel Vanhaesebrouck. Zij keken ruim: van theater, performance en dans tot muziektheater en sociaal-artistiek werk, van hedendaags circustheater tot voorstellingen voor kleuters, … De jury selecteerde uiteindelijk 13 producties die voor iedereen nog één keer te zien zijn.

Over haar selectie zegt die jury: ‘Dit is de meest rijke menukaart van wat de Vlaamse, Brusselse en Nederlandse podiumkunsten in het seizoen 2015-2016 te bieden had. De kracht van onze selectie is haar afgewogen totaliteit. Prettig én onprettig. Genereus én zelfzuchtig. Dans én theater. Jong én al wat ouder. Repertoire én hedendaagse creatie. Solo’s én ensemblewerk. Vlaams én (best veel) Nederlands. Voor de sector én voor alleman.’

De jury koos voor:

ANECKXANDER (Alexander Vantournhout & Bauke Lievens).

Uit het juryrapport: ‘een sobere maar ontzagwekkende performance die je op het puntje van je stoel brengt.’

Beckett Boulevard (De Koe)

Uit het juryrapport: ‘een kabinetstuk van meerduidige dramaturgie’

Borgen (Noord Nederlands Toneel)

Uit het juryrapport: ‘In Borgen ziet een nieuw genre het licht: televisietheater, als het beste van twee werelden.’

C’est pas parce que tu t’arrêtes de pédaler que ton vélo va s’arrêter (Theatergezelschap Forsiti’A)

Uit het juryrapport: ‘De kracht van de voorstelling zit in wat ze is: een ode aan onze hoofdstad als aan een nieuwe tijd. Nooit gedacht dat daar zulke sterke emoties bij konden komen kijken…’

De Blinde Dichter (Jan Lauwers & Needcompany)

Uit het juryrapport: ‘Of je nu helemaal mee bent, of er juist tegenaan zit te kijken, in elk geval is De Blinde Dichter onontkoombaar. De tomeloze inzet van zeven spelers die de ‘boodschap’ belichamen, biedt een onverschrokken blik op de ‘wereld zoals hij is’.’

De Meest Zwaarmoedige Voorstelling Ooit (waarvan het hele publiek moet huilen) (Theater Artemis & De Warme Winkel)

Uit het juryrapport: ‘een even geestige als doorleefde poging om inzicht te verwerven in de pijn én het genot van overrompelende melancholie. Een pareltje.’

Fidelis Fortibus (Circus Ronaldo)

Uit het juryrapport: ‘dit is een zelfportret voor het leven, over het leven, verbonden met de doden. Evenveel animatie als reanimatie. Evenveel act als rite. Zeker naar het einde toe stijgt de voorstelling in een machtig beeld ver boven het aardse uit.’

Het Hamiltoncomplex (HETPALEIS & Sontag/Lies Pauwels)

Uit het juryrapport: ‘Vanuit een eenvoudig concept dat meteen tot de verbeelding spreekt – dertien meisjes van dertien op de scène samenbrengen met een bodybuilder – maakte Lies Pauwels een voorstelling die pubers spontaan uit hun dak doet gaan, terwijl ouders er drie keer bij moeten slikken.’

Hollandse Luchten III: De Radicalisering van Sadettin K. (Sadettin Kirmiziyu?z)

Uit het juryrapport: ‘een sluipende bespiegeling, over alle tikkende klokken onder een samenleving die uiteen lijkt te scheuren in een ‘wij’ en een ‘zij’. Kirmiziyüz doet wat theatermakers in zo’n situatie horen te doen: terug het ‘ik’ bevragen.’

Kings of War (Toneelgroep Amsterdam)

Uit het juryrapport: ‘Uit Kings of War kom je buiten met een groot respect voor zowel het medium toneel, als voor de collectieve dienstbaarheid van een heel gezelschap aan dat medium. In twee woorden: koninklijke klasse!’

Mount Olympus. To glorify the cult of tragedy, a 24h performance (Troubleyn/Jan Fabre)

Uit het juryrapport: ‘Het resultaat mag dan bijna voor een split gezorgd hebben in de jury, we konden er onmogelijk buiten: zoals Fabre hier zijn hele oeuvre samenvat, zich daarvoor beperkt tot de allereenvoudigste middelen van acht tafels, 33 lampen en een hoop oude lakens, en er één ode van maakt aan de performer als de echte motor van het theater, zo blijkt Mount Olympus een huzarenstukje zonder weerga.’

Poepsimpel (Compagnie Cecilia)

Uit het juryrapport: ‘Poepsimpel is geweldig grotezaaltheater, met de schwung en de intimiteit van de parochiezaal. Het soort toneel dat het leven even poepsimpel doet lijken.’

UNTIL OUR HEARTS STOP (Meg Stuart/Damaged Goods & Mu?nchner Kammerspiele)

Uit het juryrapport: ‘De ultieme, roezige expressie van waar een wereld in brand naar hongert: geloof in verbeelding en in elkaar.’

Uit de selectie van het Nederlandse Theaterfestival koos de jury: De Man door Europa (Lucas De Man/Het Zuidelijk Toneel/Stichting Nieuwe Helden) en Helpdesk (Wunderbaum).

Tijdens het festival zal ook de eerder bekendgemaakte Circuit X-selectie te zien zijn.

Meer info: www.theaterfestival.be

(EVS)

Smaakmaker:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content