‘Gesprek met de regen’ van Het nieuwstedelijk is een bewijs dat theater er nog toe doet

© katrijn van giel
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Auteur en regisseur Stijn Devillé verwerkt een traumatisch voorval met een van zijn dochters tot pakkend theater in Gesprek met de regen.

‘Is het theater eigenlijk nog van deze tijd?’, vroeg Knack-collega Han Renard aan Stijn Devillé enkele weken voor zijn Gesprek met de regen in première ging bij het Leuvense productiehuis Het Nieuwstedelijk. Devillé antwoordde voorzichtig. ‘Ik denk het wel’, zei hij.

Hij vervolgde met een wat mak antwoord: ‘We hebben meer dan ooit behoefte aan menselijke ontmoetingen. En theater is precies dat: de ontmoeting tussen een artiest en het publiek. Je zit in dezelfde ruimte, je ademt dezelfde lucht, je beleeft dezelfde tijd. Dat is niet het geval met televisie, film of je smartphone. Het is een directe ervaring die je ook terugvindt bij sportwedstrijden. Waarom is het leuker om naar het voetbal te gaan dan om voor je televisie te zitten? Omdat je erbij bent, omdat er iets gebeurt. Dat vind ik belangrijk en het mooiste wat er is.’

Enkele jaren geleden tuimelde een van Stijn Devillé’s dochters van de trap en bleef roerloos liggen. Devillé slaagde erin zijn kind te reanimeren.

Gesprek met de regen is een véél sterker antwoord op die vraag. Het is een sterker, ontroerender en ontwrichtender antwoord. Mogelijk heeft dat met de aanleiding te maken. Enkele jaren geleden viel een van Devillé’s dochters van de trap en bleef roerloos liggen. Devillé slaagde erin zijn kind te reanimeren. ‘Maar wat als me dat niet gelukt was?’, vroegen zijn echtgenote en hij zich af.

Vanuit die vraag groeide Gesprek met de regen. De voorstelling is atypisch voor Devillé die zich de laatste jaren vooral liet opmerken door geëngageerde, maatschappijkritische voorstellingen zoals de politieke trilogie Hebzucht, Angsten Hoop. Nu trekt hij resoluut de puur persoonlijke kaart.

Hij schreef een messcherpe tekst voor Tom Van Bauwel en Sara Vertongen, waarin hij subtiel de verschillende fases van rouw verwerkte. Bovenal ademt de tekst emotie uit en blijft ze boeien door het goed doordachte verhaal. Dat verhaal – een koppel verliest hun dochtertje en besluit naar het buitenland te verhuizen waar de vrouw een groot project moet leiden terwijl de man aan een nieuwe roman zal werken – is de kapstok waar Devillé zorgzaam de rouwstadia aan hangt. Dat zowel Van Bauwel als Vertongen elk zelf kinderen hebben, voel je aan de intensiteit van hun spel.

Het decor oogt zoals het leven van het koppel aanvoelt: als een kaalgeslagen, zwarte vlakte. Een verplaatsbare glazen achterwand helpt bij het suggereren van een hippe loft, een drukke winkelstraat én een fikse stortbui. Die stortbui tranformeert dankzij een ingenieuze regenprinter, die speciaal voor de productie ontwikkeld werd, tot een gesprek tussen vader en zijn overleden dochter. Zij beantwoordt zijn vragen met woorden die letterlijk uit de hemel alias regenprinter regenen.

De opvoering die wij bijwoonden, werd ook bijgewoond door een ouder koppel. Voor aanvang babbelden ze honderduit tegen vrienden over hun buitenverblijf. ‘Straks spreken we af wanneer jullie bij ons langskomen’, klonk het. Dat liep anders… Tijdens de voorstelling ging de man almaar rechter zitten. De vrouw werd steeds zenuwachtiger en greep naar een zakdoek. Na de voorstelling haastten ze zich de zaal uit. ‘Dit was zoals het was’, fluisterde hij. Zijn vrouw zweeg.

Hun reactie is een overrompelend bewijs dat theater er effectief toe doet en er altijd toe zal doen. Het laat je in goed gezelschap de heftigste momenten (her)beleven op de mooiste en meest zalvende manier.

Gesprek met de regen is geen vernieuwend, maar wel deugddoend, oprecht en pakkend theater, dankzij het scherpe spel, de zorgvuldig gebeeldhouwde tekst en de verrassende setting.

Gesprek met de regen van Het nieuwstedelijk reist tot 27 januari 2019 door Vlaanderen en Nederland. Alle info: www.nieuwstedelijk.be

Trailer:

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/gesprek met de regen trailerHet nieuwstedelijkhttps://vimeo.com/hetnieuwstedelijk1plus

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
64036057en man en een vrouw verliezen hun dochter. Daags nadien krijgt de vrouw een aanbieding om in Singapore aan de slag te gaan als onderzoekster in de nanotechnologie. Ze besluiten voor het leven te kiezen. Ze laten alles achter en verhuizen naar Azië. Tijdens wandelingen door de moessonregens meent de man zijn dochter op te merken. Met haar te kunnen spreken. Hij ziet haar woorden in de regendruppels. Het geeft hem kracht. Hij neemt zijn vrouw mee uit het labo de moesson in.

Na bejubelde politieke stukken zoals Hitler is Dood, de trilogie Hebzucht, Angst, Hoop en recent Groupe Diane gaat Stijn Devillé voor de eerste keer een erg persoonlijk verhaal te lijf. Gebaseerd op de emoties en gedachten na een bijna-dood ervaring met zijn kind.

Voor Gesprek met de Regen bouwt Het nieuwstedelijk met het e-Media Research Lab van de KU Leuven een regenprinter. Die laat tekst en figuren regenen op het podium, en reageert in een fractie van een seconde op theatertekst. Het project won de Leuven MindGate Crossover Contest, en is één van de negentien innovatieve partnerprojecten, gesteund door minister van Cultuur Sven Gatz.
Stijn Devillé tekst & regie
Tom Van Bauwel & Sara Vertongen spel
Lena Devillé stem
Gerrit Valckenaers & Geert Waegeman muziek
Walter Verdin video
Mark Van Denesse lichtontwerp
Els Theunis dramaturgie
Kishan Singh technische coördinatie
Arne Broeders & Wouter Driessens ontwikkeling regenprinter
prof. Luc Geurts begeleiding ontwikkeling regenprinter
Viktor Thys, Thomas Verachtert, Peter Lauwers, Tom Buys, Bregt Janssen techniek
Ellen Haesevoets, Thomas verachtert & Miek Scheers (stage) productie
Stefan De Reese & Tom Buys geluid
Veerle Hasselman kostuum
Benoit Aigret, Andreas Ketels – kunstenvliegmerk decorbouw
Berne Dries, Vic Van den Bossche, Willem Rys, Joffrey Guillaume, Brian Toms, Anton Spiessens, Tibo Spiessens, Jari Abeloos, Glenn Loddewykx, Danny Depoorter technische ondersteuning

Productie Het nieuwstedelijk
coproductie C-mine cultuurcentrum

in samenwerking met e-Media Research Lab KU Leuven
met de steun van Leuven MindGate Crossover Contest
en de ‘innovatieve partnerprojecten’ van minister van Cultuur Sven Gatz

met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren.

met dank aan Atelier Devillé voor de handtas en kunststoffen Peleman voor het meedenken.

Deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid.
Gallop Tax Shelterhttps://i.vimeocdn.com/video/716272807_640.jpg640360https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F716272807_640.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2018-07-30 05:22:12282277444/videos/282277444

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content