Festival schrapt IS-scènes aan opera van Mozart

© AFP

De leiding van het theaterfestival in Aix-en-Provence wil dat scènes uit de opera “Die Entführung aus dem Serail” van Wolfgang Amadeus Mozart worden geschrapt omdat verwijzingen naar terreurbeweging IS ongepast zijn na de recente terreuraanval in Lyon.

Het theaterfestival in het Zuid-Franse Aix-en-Provence wil dat scènes uit een productie door de Oostenrijkse regisseur Martin Kusej van de opera “Die Entführung aus dem Serail” van Wolfgang Amadeus Mozart worden geschrapt. Kusej voegde als eindscène van het zangspel dat zich afspeelt in een Turkse harem de in bebloede vodden gewikkelde hoofden toe van onthoofde gevangenen. De uit Luik afkomstige festivaldirecteur Bernard Foccroule weigert het woord “censuur” in de mond te nemen. Hij vindt het “ongepast” om naar de terreurbeweging IS te verwijzen na de recente terreuraanval in Lyon.

Maar Kusej, artistiek directeur van het Residenz-theater in München, is boos. Door in “zijn” stuk te snijden, wil hij dat de productie niet meer als “volledig zijn werk” wordt omschreven.

De opera ging vrijdagavond in de stad in de Provence in première en werd op applaus onthaald. Het stuk over een Spaans edelman wiens liefje is ontvoerd en in een Turkse harem ondergebracht, loopt nog tot 17 juli.

Kusej’s productie is een “actualisering” van de opera die Mozart in 1782 componeerde. Behalve gewapende jihadisten komen er plots ook oliebronnen voor. “Ik wou in mijn interpretatie van het stuk aantonen hoe de terreur elke utopie vernielt (…) en dat onze geïdealiseerde, op de Verlichting geïnspireerde wereld gewelddadig ten einde is gekomen”, luidt de apologie van Kusej. Door er in te snijden, is de productie volgens hem afgegleden tot “makkelijk verteerbare” cultuur.

De polemiek doet een beetje denken aan de versie die in 2006 in Berlijn werd opgevoerd van “Idomeneo”, eveneens van Mozart. Die productie van Hans Neuenfels werd toen afgeblazen na dreigementen van “islamisten” omdat het stuk pronkte met de afgehakte hoofden van Jezus, de Boeddha én de profeet Mohammed. Het stuk werd maanden later opnieuw opgevoerd, in de aanwezigheid van zo ongeveer meer politiemensen dan “echt” publiek. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content