Paul Baeten

‘Zo veel mensen doen YouTube, zo weinig mensen doen het goed’

Paul Baeten Columnist bij Knack Focus

‘Werkelijk alles is snel en gemakkelijk toegankelijk op YouTube, behalve wat je erop te zien krijgt’, schrijft auteur P.B. Gronda die zich even in het medium heeft verdiept.

Uiteindelijk bleek het internet op veel vlakken een teleurstelling. Twitter hielp mee om de wereld te herleiden tot twee kampen en exact evenveel onnozele meningen. Tinder maakte van een complex spel van geuren, taal, vormen en hormonen iets van links of rechts. Een oceaan aan gratis porno zadelde de vrouwen van deze wereld op met een generatie jonge mannen die denken dat zij hongerig zitten te wachten op een lading lijm in hun rechteroog.

Ik gebruik internet dus weer zoals tien jaar geleden. Ik betaal mijn rekeningen, gebruik Whatsapp als snellere versie van e-mail en kijk naar vintage sportwagens op Instagram. Dat is het.

O ja, en ik kijk Netflix, natuurlijk. Helaas keek ik Netflix onlangs helemaal uit. Er zaten waarschijnlijk nog 500 fantastische dingen verstopt in de diepere lagen van het monster, maar van alles wat de logaritmes hoog genoeg naar boven duwden, had ik nog maar twee categorieën over: ‘al gezien’ en ’totaal geen interesse voor, zelfs niet een beetje als ik echt heel moe ben en de enige andere optie wakker liggen en al mijn mislukkingen tellen is’.

Daarom heb ik een tijdje vooral naar YouTube gekeken. Zoals de jonge mensen doen, met hun T-Shirts van Levi’s en hun geen sokken. Ik was op zoek naar behapbare, liefst zo banaal mogelijke afleiding om mijn hoofd en de jammer genoeg blijkbaar onafwendbare gedachten even lam te leggen. Ik overwoog drugs, maar ben nogal een controlefreak en moet ook in staat blijven om voor mijn dochter te zorgen.

Zo veel mensen doen YouTube, zo weinig mensen doen het goed.

Dan is YouTube echt een uitstekend alternatief, want wist je dat er 24 miljard filmpjes per seconde worden toegevoegd? Of zoiets. Ik weet het ook niet maar het zijn er veel.

Met gratis toegankelijkheid, hoge scores in de interessante doelgroepen voor adverteerders en een gigantisch bereik op mobiele telefoons, lijkt het huidige YouTube wel de plaats waar elke tv-outlet ter wereld van droomt, gesteld dat het ook geld oplevert.

Vreemd dus dat er geen ouderwetsere tv te vinden is dan die op YouTube. Werkelijk alles is snel en gemakkelijk toegankelijk op YouTube, behalve wat je erop te zien krijgt.

Het grootste deel van mijn tijd op YouTube zie ik dan ook: verschrikkelijke reclame, slecht gemaakte ‘generiekjes’ op gratis rotmuziek die soms langer duren dan het filmpje zelf en mensen die een boodschap van 40 seconden rekken tot 14 minuten.

En dan heb ik het over filmpjes die speciaal gemaakt werden om op YouTube te komen. Dus niet de geripte afleveringen van In de gloria (bedankt daarvoor, trouwens) of de herknipte stukjes ‘voor op het internet’ van Saturday Night Live of Comedy Central.

Zo veel mensen doen YouTube, zo weinig mensen doen het goed. Begrijp me niet verkeerd, het resultaat is vaak ook charmant, en het feit dat er over werkelijk elk onderwerp ergens iemand ooit een filmpje heeft gemaakt, is wonderlijk. Maar als elke gek met een horlogecollectie, een moestuin of een alpaca als huisdier filmpjes wil maken, elk bedrijf met te veel geld een streamingplatform en vooral ook eigen programma’s moet hebben, en elke klassieke tv-zender mee wil op de trein waarvan niemand helemaal zeker weet waarheen hij gaat, dan vraag ik me af: gaat er uiteindelijk nog iets goeds op tv zijn?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content