Lukas Lelie over zijn koekenprogramma op YouTube: ‘Hallucinant om naar een rijstwafel te grijpen’

© -
Jozefien Wouters
Jozefien Wouters Freelancejournaliste

Na een korte webstilte is Lukas Lelie weer volop bezig met Standaard Koekhandel, zijn YouTube-reeks waarin hij collega-grapjassen uitnodigt in de lokale supermarkt om hun favoriete koek te bespreken.

Fan van Jerry Seinfelds Comedians in Cars Getting Coffee?

Lukas Lelie: Zeker, maar in feite was Winteruur een veel directere inspiratie. Toen ik daar twee jaar geleden in te gast was, viel me op hoe sterk dat concept is: de tekst geeft je een zekere afbakening, maar daarbinnen ontstaat een heel natuurlijk gesprek. Dat was zo’n fijne ervaring dat ik goesting kreeg om zelf iets te maken. Koekjes bespreken leek me een logisch plan.

Was je meteen welkom in de koekenrayon van de lokale supermarkt?

Lelie: Ja, de Proxy Delhaize in Sint-Amandsberg was de eerste winkel die ik binnenstapte, en toevallig bleek de uitbater de sympathiekste manager ter wereld te zijn en vond hij mijn ietwat vreemde voorstel meteen oké. Af en toe moesten we wel wat sjoemelen, bijvoorbeeld toen William Boeva een Colruyt-koek uitkoos, die we dan maar snel in die rayon hebben gezwierd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hebben ze de verkoop van Suzy-wafels intussen al zien stijgen?

Lelie: Niet dat ik weet, maar Standaard Koekhandel is in ieder geval geen reclame. Ik maak er een punt van in elke aflevering minstens één keer de woorden ‘depressie’ en ‘diabetes’ te laten vallen en te benadrukken dat je doodgaat van koeken. Die keerzijde maakt het net boeiend. Ik heb mijn gasten achteraf altijd aangeboden de rest van het pak koeken mee naar huis te nemen. Van de tweeëntwintig gasten hebben slechts een vijftal dat effectief gedaan. De rest wist dat ze de volledige inhoud binnen het kwartier naar binnen zouden schrokken. Om maar aan te tonen hoe relatief de liefde voor de koek is.

Het is bewonderenswaardig hoe je gasten met gemak vijf minuten vollullen over hun lievelingskoek.

Lelie: De koek maakt veel los bij mensen. Dat ondervind ik aan den lijve: ik word meer aangesproken op Standaard Koekhandel dan op eender welk televisiewerk. Iedereen heeft wel een koekanekdote. Ik herinner me nog goed hoe het vieruurtje zowat het hoogtepunt van mijn schooldag was en er op de speelplaats druk werd vergeleken en geproefd.

Welke keuze heeft je het meest verrast?

Lelie: Mijn favoriete aflevering is de kerstspecial met Jonas Geirnaert, wiens vader de uitvinder van de Marsepino-koek is. Hij nam me mee naar de fabriek om een kijkje te nemen bij het productieproces, een van de hoogtepunten uit mijn carrière. Het dieptepunt was dan weer dat dit seizoen twee mensen voor de rijstwafel kozen. Dat je van alle koeken op aarde vrijwillig naar een rijstwafel grijpt, vind ik hallucinant. Een van hen moest uiteindelijk iets anders kiezen, maar beiden zullen weldra genamed en geshamed worden. Ik hoop dat hun carrière sterk genoeg is om dat te overleven.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wat is jouw persoonlijke favoriet?

Lelie: Op dit moment zou ik gaan voor de Vitabis.

De zogenaamde soldatenkoek?

Lelie: (verontwaardigd) Dat vind ik heel grof. De Vitabis is veel zoeter en romiger dan een soldaatkoek. Al geef ik toe dat het een atypische keuze is, vooral omdat je hem enkel bij de babyvoeding vindt en er een peuter op de verpakking staat.

Standaard Koekhandel

Wekelijks een nieuwe aflevering op het YouTube-kanaal van Lukas Lelie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content