I Am Alive: Alternatief voor blockbustergeweld

De beschaving ligt aan scherven en de natuur is bezweken onder het gewicht van de mensheid. Welkom in de postapocalyptische nachtmerrie van ‘I Am Alive’.

I Am Alive

PS3, Xbox 360 ? Ubisoft

GAMEPLAY 7 ? GRAFIEK 8 ? GELUID 8

Achtergrond

De ontwikkeling van deze unieke titel verliep niet meteen zoals gepland. De game werd aan- en afgekondigd, geschrapt, herwerkt en van een volwaardige winkelrelease tot downloadcuriosum gedegradeerd. I Am Alive verscheen uiteindelijk begin maart op Xbox 360 en is sinds deze week ook speelbaar voor PlayStation 3-eigenaars.

Verhaal

Haventon, de ooit levendige thuisstad van hoofdfiguur Adam is nu één gigantische woestenij. Gebouwen zijn ingestort, bruggen zijn afgeknakt en menselijk leven is zeldzaam. Al klimmend, schuivend en springend onderneemt Adam een zoektocht naar zijn verdwenen vrouw en dochter. Aardbevingen, giftige stofstormen en weinig fraaie ontmoetingen met moreel vervallen overlevenden bemoeilijken zijn tocht aanzienlijk.

Concept

De held heeft een uithoudingsniveau dat afneemt zodra hij lichamelijke inspanningen levert. Dat vereist strategie bij de klimpartijen, wil hij niet halverwege van uitputting te pletter vallen. Voedsel en water brengen hem weer op krachten, maar zijn even schaars als munitie. Gewiekstheid is dan weer noodzakelijk om bijvoorbeeld met één kogel de strooptocht van drie boeven te saboteren.

Verdict

I Am Alive bewijst dat kortere downloadgames per definitie niet minderwaardig zijn aan volbloed speltitels. Grootste troef is de onheilspellende filmische atmosfeer, grootste minpunt het gebrek aan bewegingsvrijheid. Improvisatie is onmogelijk, er is altijd maar één manier om een probleem of puzzel op te lossen. Geen perfecte ervaring dus, maar zéker de moeite voor wie naar een alternatief voor het traditionele blockbustergeweld op zoek is.

Dimitri Dewever

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content