Twee maal Antoon Van Dijck: zoek de verschillen
Door twee versies van één schilderij samen te presenteren onderzoekt het Leuvense museum M welk van de twee origineel is en welk een kopie.
Door twee versies van één schilderij samen te presenteren onderzoekt het Leuvense museum M welk van de twee origineel is en welk een kopie.
Op het eerste gezicht lijken de twee versies van ‘de Heilige Hiëronymus met een engel’ van Antoon Van Dijck (1599-1641) identiek. Maar tijdens het recente restauratieproces kwamen essentiële verschillen aan het licht. Om die afwijkingen te kunnen ontdekken presenteert museum M de schilderijen deze zomer naast elkaar.
Normaal bevindt het ene werk zich in het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, het andere is eigendom van het Nationalmuseum in Stockholm. Na de presentatie in die twee musea doet de expo Leuven aan.
Multimediaal
Beide schilderijen dateren uit de periode 1618-21 en zijn vervaardigd in het atelier van de Antwerpse schilder. Beide doeken hebben hun oorspronkelijke formaat ook behouden. Al is het Rotterdamse werk iets smaller dan dat uit Stockholm. Tot slot zijn ook de gebruikte pigmenten identiek.
Wat betreft de verfstreken is dan weer wel een verschil ontdekt. Het schilderij uit Stockholm blijkt minder los geschilderd, waardoor het op het eerste gezicht minder virtuoos lijkt. De voet van Hiëronymus lijkt hierop echter weer beter geschilderd dan op het Rotterdamse schilderij.
Een multimediale presentatie verleent de bezoekers niet alleen inzicht in het onderzoek, maar helpt hen ook om de twee werken te vergelijken. Welk schilderij het originele is, kan je dus met eigen ogen ontdekken in Leuven…
Elien Haentjens
Antoon Van Dijck. Meesterwerk of kopie?, tot 22 augustus in het Leuvense museum M.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier