Tentoonstelling: Beelden in beweging

Hoe verhoudt de kunstenaar zich tot zijn model? En hoe staan beweging, beeld en kunstenaar met elkaar in verband?

Hoe verhoudt de kunstenaar zich tot zijn model? En hoe staan beweging, beeld en kunstenaar met elkaar in verband en brengt de kunstenaar die tot uiting. Grote vragen waar vermoedelijk geen eenduidig antwoord op te geven valt. De tentoonstelling ‘Le modèle a bougé’ in het Beaux-Arts Mons tracht er een antwoord op te geven doorheen de sculpturen en beeldende werken van verschillende kunstenaars.‘Het model zat niet stil’: met die ironische woorden beschreef Edgar Degas ooit de portretten van de hand van zijn tijdgenoot Eugène Carrière. De beelden van die laatste hadden altijd een zekere vaagheid over zich. Een vreemde verwarring tussen de realiteit van het model en het interpretatieprocedé bij de artiest. Met die spottende opmerking stelt Degas eigenlijk twee vragen, die nauw met elkaar verbonden zijn: een vraag naar de verhouding van de kunstenaar tot zijn model en naar diens relatie met beweging en het beeld, een dubbele vraag die voortdurend werd teruggesteld en zich gediversifieerd heeft van de 19de eeuw tot het begin van de 20ste eeuw.

De beweging van een model in beeld brengen is één van de grote thema’s in de kunst. Daaraan gekoppeld is het aspect identiteit. Spreekt je model doorheen de beweging die je als kunstenaar trachtte te bereiken. De tentoonstelling in Mons laat verschillende kunstenaars hun visie op die belangrijke tweestrijd uitbeelden. Kunstenaars die de uitdaging aandurfden zijn onder meer: Marcel Duchamp, Henri Laurens, Bernard Gaube, Otto Steinert, Philippe De Gobert, Hélène Amouzou, Suchan Kinoshita en Hans Bellmer. (INM)

Het model zat niet stil/Le modèle a bougé, tentoonstelling 10 september 2011 – 5 februari 2012, Beaux-Arts Mons.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content