Spoken World Festival stelt relatie identiteit-mobiliteit centraal
Op het Spoken World Festival in het Kaaitheater staat de band tussen identiteit en mobiliteit centraal.
Voor de derde keer nodigt het Kaaitheater kunstenaars en opiniemakers uit om samen met het grote publiek te reflecteren over de staat van onze wereld. Bij deze editie ligt de nadruk op het verband tussen mobiliteit en identiteit.
Elke dag komen een massa vluchtelingen in onze hoofdstad aan. Ze zijn uit hun eigen land verdreven of hebben zelf beslist om het te verlaten. Ze zijn op zoek naar een nieuwe thuis. Maar wat maakt iets tot een ’thuis’? Welke dierbare voorwerpen sleuren de hedendaagse nomaden overal mee?
In haar film ‘Home and away’ portretteert kunstenares Ann Van de Vyvere een aantal nieuwe Brusselaars aan de hand van zo’n dierbaar voorwerp. Zo is thuis voor de Rwandese vluchteling Jean Marie daar waar hij begraven zal worden. Hij sleurt zijn zelfgetimmerde doodskist dan ook op zijn tochten door Brussel mee.
Of heeft Lies altijd een mixer in haar valies: het maken van soep is voor haar een huiselijk ritueel. Voor een Argentijnse jongeman, die al vier jaar de wereld rondtrekt, vormen zijn gitaar, zijn leder en zijn garen dan weer de voornaamste voorwerpen in zijn zwerversbestaan.
Smeltkroes
Tijdens het project zocht Van de Vyvere samen met de emigranten naar voorwerpen die hun identiteit bepalen. Die voorwerpen bracht ze samen in de gelijknamige tentoonstelling, die na de doortocht in het Jubelpark tot 4 december halt houdt in het Kaaitheater.
Van de Vyvere vertelt met haar sociaal-artistieke film niet alleen het verhaal van de emigranten, maar ze laat ook een andere kant van Brussel zien. Brussel als een smeltkroes van culturen. Met haar artistieke eenmansorganisatie Irma Firma werkte de kunstenares voor dit project samen met de onafhankelijke documentaireproducent Off World en met de Brusselse sociaal-artistieke organisatie Globe Aroma, die binnen haar Karavaanproject nieuwkomers in Brussel probeert te verbinden.
Toekomst
Hoe dat mondiale Brussel – en tegelijk ook de rest van de wereld – er in de toekomst uit zal zien, vormt de rode draad van de rest van het festival. Zo voorspelt het collectief C&H via zijn Postcards from the Future hoe acht buurten van Brussel er in de toekomst zullen uitzien. Het Nederlandse Space staat al een stap verder: in de Belgische première van ‘The Cloud’ blikken ze vanuit 2060 terug op ons leven in 2010.
Brusselaar Joost Vandecasteele reflecteert in zijn theaterstuk ‘Attack of the Killer Z’s’ dan weer over de “staat van de wereld”. ‘Blue Key Identity – Part 1 – Common Ground’ van de Belgische Ernst Maréchal vertelt het verhaal van moeders en zonen die van elkaar gescheiden zijn. Dat de confrontatie van twee culturen hoogoplopende emoties kan veroorzaken, staat centraal in ‘Othello, c’est qui’ van Monika Gintersdorfer/Knut Klaßen. Al deze voorstellingen gaan tijdens het Spoken World Festival in première.
Naast de expo ‘Home and away’ biedt de foyer van het Kaaitheater tot 4 december ook onderdag aan een thematische boekenwinkel, enkele installaties en een video.
Elien Haentjens
Het Spoken World Festival loopt tot 5 december in het Brusselse Kaaitheater. De film ‘Home and away’ zal in 2011 in verschillende zalen te zien zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier