Schoonheid vanuit een niet-Europees standpunt onder de loep
De expo The Good, the Bad & the Ugly onderzoekt het begrip schoonheid. Deel drie: schoonheid vanuit een niet-Europees standpunt.
Met zijn trilogie ‘The Good, the Bad & the Ugly’ focust bkSM, een samenwerking tussen het Cultuurcentrum van Strombeek en De Garage in Mechelen, op het begrip schoonheid. In het derde deel, dat zonet de deuren opende, ligt de nadruk op het begrip schoonheid vanuit een niet-Europees standpunt. Dit luik kreeg dan ook de titel ‘Wereld & Beeld’ mee.
Binnen het kader van ‘The Good, the Bad & the Ugly’, een verwijzing naar de film van Sergio Leone uit 1966, creëerden heel wat kunstenaars nieuw werk. Zo neemt de vloersculptuur van de Cubaanse Gentenaar Ricardo Brey een groot deel van de centrale ruimte van het Cultuurcentrum Strombeek in. Met zijn poëtische ‘Every Life is a Fire’ verbeeldt hij zijn wereldbeeld: een wereld die voortdurend in beweging is en waarin de mens slechts een kleine schakel vormt.
Ook de Kameroenees Pascale Marthine Tayou resideert intussen al een tijdje in Gent, waar hij in 2004 een solotentoonstelling kreeg in het S.M.A.K. En ook hij creëerde speciaal voor de expo nieuw werk. In zijn reeksen ‘Happy Coconut’ en ‘Little Diamonds back to School’ speelt hij in op de gemengde huwelijken en het sterke verlangen naar rijkdom van Afrikanen.
Door zijn werken op te hogen met pailletjes, confetti en nepdiamanten creëert hij een kleurrijke, levendige stoet personages. Diezelfde techniek gebruikte hij voor zijn sculptuur ‘Love Story’ (2010). De twee tribale kristallen beelden zijn geproduceerd in het Toscaanse Colle Di Val d’Elsa.
Contrast
Het Afrikaanse continent is ook alomtegenwoordig in het werk van de Duitser Christoph Schlingensief, die in augustus overleed. In zijn video ‘The African Twintowers’ vestigt hij de aandacht op de 35.000 Afrikanen die elke dag sterven. Daarmee wil Schlingensief de geringe politieke aandacht voor hun lot, in bijvoorbeeld schril contrast met de 3.500 slachtoffers van 9/11, aanklagen. Rockster Patti Smith maakte foto’s bij het project, die te zien zijn in Strombeek.
De andere Europeaan op de tentoonstelling is Daniel Buren. Uit zijn serie ‘Que la lumière soit…'(1987) presenteert bkSM twee stuks: om zijn typische streepjespatroon te verkrijgen heeft de Franse kunstenaar gewerkt met lichtgevende stof, waarin via een hoogtechnologisch procedé ledlampjes geweven zijn. Dit materiaal maakt het contrast met het banale onderwerp in de video ‘Phat Free’ van David Hammons, namelijk een man die een tinnen blik verder schopt in de straten van New York, des te groter.
Buiten de muren
Binnen het kader van Extramuros nodigt curator Luk Lambrecht jong artistiek talent uit. Momenteel toont Manu Engelen in de aanpalende ruimte enkele schilderijen en een sculptuur. Speciaal voor Strombeek maakte de pas afgestudeerde Limburger een muurschildering met enkele roze objecten, die de kenmerken van een bommenwerper, dolfijn en vogel combineren, in de hoofdrol. Interessant is ook de black box, waardoor je meer inzicht krijgt in het creatieve denkproces van de kunstenaar.
Letterlijk buiten de muren, voor de ingang, waakt als het ware de gier van Jimmy Durham. Met deze sculptuur, die ‘Thinking of you’ heet, wil Durham de overvloed van de consumptiemaatschappij aan de kaak stellen. Ook in zijn video ‘Encore Tranquillité’ komt dat thema aan bod: Durham laat een gigantische rots, die het protest verbeeldt, zachtjes neer op een vliegtuigje. Met een hoopje schroot als resultaat.
Elien Haentjens
‘Wereld & Beeld’, tot 19 december in het Cultuurcentrum van Strombeek. Als afsluiter van het project geeft Teatro Real-directeur Gerard Mortier op zondag 19 december om 11 uur een gratis lezing in Strombeek. Bovendien wordt het rijk geïllustreerde cahier dat de tentoonstelling begeleidt dan voorgesteld.
Het tweede deel ‘Selectie & Accumulatie’, dat focust op het begrip schoonheid in de kunst van Cobra tot vandaag, loopt nog tot 28 november in De Garage in Mechelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier