Rubenshuis vult hiaten in collectie verder op
Volgens conservator Ben van Beneden vormen de vijf nieuwe aanwinsten een “betekenisvolle aanvulling voor de collectie”. Het museum krijgt ze in langdurige bruikleen van privéverzamelaars.
Volgens conservator Ben van Beneden vormen de vijf nieuwe aanwinsten een “betekenisvolle aanvulling voor de collectie”. Het museum krijgt ze in langdurige bruikleen van privéverzamelaars.
De collectie van het Antwerpse Rubenshuis breidt uit. Voortaan kan het museum extra uitpakken met twee werken van Rubens, een van Jacob Jordaens en een van Frans Snijders. Via die schilderijen uit (inter)nationale privécollecties vult het museum zijn collectie verder aan en kan het zijn Rubens-verhaal beter vertellen.
Van Rubens zelf zijn het amper tentoongestelde portret ‘De infata Isabella in het habijt van de Clarissen’ (1625) en het vrijwel onbekende ‘Heilige Sebastiaan’ (circa 1604) in de collectie opgenomen. Al moet het onderzoek van dat laatste, Italiaanse werk nog uitwijzen of het werk wel degelijk met zekerheid aan Rubens zelf toegeschreven kan worden.
Het werk met Isabella is wel met zekerheid van de meester. Het belang van het werk is dubbel: niet alleen was Isabella een belangrijke figuur in de Nederlanden, maar het werk diende ook als model voor de officiële staatsieportretten van Isabella en de door het atelier vervaardigde replica’s.
Terug thuis
Daarnaast kan het Rubenshuis voortaan uitpakken met ‘Maria en het kind in een krans van bloemen, vruchten en groeten’ (1632), dat uit de beste periode van Jacob Jordaens stamt, en ‘Twee honden in een voorraadkamer’ van Frans Snijders. Die twee werken komen uit Vlaamse kunstcollecties.
Rubens’ werken komen uit Duitsland en Zwitserland. Volgens Antwerps cultuurschepen Philippe Heylen is het logisch dat die werken in het Rubenshuis tentoongesteld worden, want er “is maar één plek waar de meester thuishoort.”
Prima alternatief
Conservator Ben van Beneden wees erop dat veel verzamelaars oprecht vinden dat een kunstwerk tentoongesteld moet worden. “Hun vertrouwen winnen vergt tijd. Maar voor de collectie vormen de werken een betekenisvolle aanvulling.”
“Bovendien is het bijna onbetaalbaar om zelf nog zo’n meesterwerk aan te schaffen. Particuliere bruiklenen vormen dus een prima alternatief”, besluit Heylen.
Elien Haentjens
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier