Kunstenaar Erwin Wurm klaagt Belgisch reclamebureau aan
Volgens de Oostenrijkse kunstenaar is de te dikke auto uit de Belgische campagne ‘Energievreters’ plagiaat van zijn werk.
Volgens de Oostenrijkse kunstenaar Erwin Wurm, wiens ietwat absurde sculpturen momenteel te zien zijn in het Antwerpse Middelheimmuseum, lijkt een van de beelden uit de campagne ‘Energievreters’ wel heel erg op zijn ‘Fat Car’ (2001). Daarom diende de kunstenaar een schadeclaim wegens plagiaat in tegen de Brusselse divisie van het reclamebureau Leo Burnett.
Volgens Rodolphe Coonen, die de campagne als productmanager opvolgde, is er geen sprake van plagiaat. “We werken op een professionele, creatieve manier. We willen innovatieve dingen doen en geen bestaand werk kopiëren”, stelt hij in De Standaard.
Maar volgens Wurm zelf is de gelijkenis tussen de afbeeldingen al te treffend. “Op kunstblogs wordt het campagnebeeld in verband gebracht met mijn werk. Omwille van de sterke gelijkenis heb ik twee jaar geleden klacht ingediend. Intussen probeert het bureau van Burnett zich aan de zaak te onttrekken. Hun jongste voorstel was om me 5.000 euro te geven. Dat is een aalmoes, waarmee ik niet eens de kosten van mijn advocaat kan betalen.”
Dat reclamebureau kreeg in 2006 de opdracht van de overheid om de campagne rond ‘Energievreters’, waarin de consument op zijn energieverbruik gewezen wordt, uit te werken. Als begin van de campagne bedacht het Brusselse luik van het reclamebureau Leo Burnett een wasmachine en een koelkast, die veel te dik waren. Later vervoegde een al even blubberige auto het rijtje. Die was vorig jaar nog vlak voor het autosalon te zien op 750 bussen. De campagne heeft talrijke awards gewonnen. (EH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier