Fotograaf Michiel De Cleene onderzoekt historische grenzen

© Michiel De Cleene

Binnen het fotojaarproject toont de jonge fotograaf Michiel De Cleene zijn werk rond gebouwde grenzen in Europa.

Elk jaar opnieuw nodigt Luk Lambrecht van CC Strombeek een jong fotografietalent uit om een jaar lang tentoon te stellen op de muur in de cafetaria, die recent gerenoveerd werd door kunstenaar Pieter Vermeersch. Michiel De Cleene neemt de fakkel over van Bieke Depoorter, die met haar camera zowel in Rusland als in Amerika intieme, vaak aangrijpende beelden maakte van de mensen bij wie ze overnachtte.

“In mijn project onderzoek ik gebouwde fysieke grenzen in Europa zoals de muur van Hadrianus, die de noordelijke grens van het Romeinse Rijk vormde, of de muren tussen de protestanten en katholieken in Belfast. Ze zijn in de jaren tachtig gebouwd omwille van de conflicten, maar staan er nog steeds. Daardoor kennen de mensen aan beide kanten van de muur elkaar totaal niet, terwijl ze vlakbij elkaar wonen”, stelt De Cleene, die pas afstudeerde aan het Gentse KASK.

Toeristische trekpleisters

Zijn interesse voor het begrip grens spruit voort uit de verregaande gevolgen die een grens kan hebben, terwijl het in feite een fictieve lijn is. In deze reeks focust De Cleene vooral op tastbaar gemaakte grenzen, waardoor het onzichtbare zichtbaar is geworden. Ook het feit dat al die muren in verschillende landen eigenlijk een gelijklopende evolutie kennen, boeit de jonge fotograaf.

“De meeste muren zijn gebouwd naar aanleiding van een conflict, dat ze door hun aanwezigheid op een harde manier tastbaar maken. Meestal zie je dat die plekken daarna verloederen, om vervolgens uit te groeien tot toeristische trekpleister. Zo is de muur van Hadrianus intussen uitgegroeid tot één van de best uitgebouwde toeristische trekpleisters van Groot-Brittannië.”

“Ook in Warschau komt het toerisme stilaan op gang, terwijl die muur historisch gezien helemaal geen deel kan uitmaken van het voormalige getto. Want dat is volledig gebombardeerd. In die zin onderzoek ik met mijn project dus ook onze omgang met de geschiedenis”, stelt De Cleene.

Horizonvervuilers

Met zijn titel ‘Viewpoint – Point of View’ stelt De Cleene de positie van de kijker, het kijken en de fotograaf in vraag. ‘Point of View’ verwijst naar het innemen van een inhoudelijk standpunt, met ‘Viewpoint’ refereert de fotograaf aan de uitkijkplatformen, die op toeristische plaatsen schering en inslag zijn. “Net als de fotografie zelf conditioneren die platformen onze blik. Daarom ga ik net de andere kant tonen. Dit vormt meteen het onderwerp van het vierde deel van mijn fotojaarproject.”

“In deel twee focus ik op de gebouwde grenzen in Melilla, een Europese stad op Afrikaans grondgebied. En deel drie stelt de luchtwachttorens van het Korps Luchtwacht Dienst centraal. Van de 276 torens om Sovjet-vliegtuigen te spotten schieten er vandaag amper twintig over. Daardoor vormen ze momenteel het onderwerp van de discussie ‘horizonvervuilers’ versus ‘erfgoed'”, besluit De Cleene.

Elien Haentjens

Het eerste deel van het fotojaarproject van Michiel De Cleene loopt tot december in CC Strombeek. In de loop van 2012 volgende de andere drie delen. Daarnaast loopt in Strombeek momenteel ‘Twin Room’, een tentoonstelling van Richard Venlet en Gert Verhoeven in CC Strombeek en CC Mechelen. Tot slot stelt Lotte Van den Audenaeren haar werk tentoon in Extramuros en wappert op het dak van CC Strombeek een nieuwe vlag van de Zwitserse kunstenaar Beat Streuli.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content