Brussel presenteert zich als artistieke visvijver

Dat de Brusselse artistieke scène bijzonder levendig is, blijkt zowel uit de expo ‘Brussels Calling!’ als uit het artiestenparcours in Sint-Gillis.

Dat de Brusselse artistieke scène bijzonder levendig is, blijkt zowel uit de expo ‘Brussels Calling!’ als uit het artiestenparcours in Sint-Gillis.

Voor ‘Brussels Calling!’ selecteerde de Nederlandse kunstenaar Berend Hoekstra, die zelf op een boogscheut van de Hallepoort woont, een tiental kunstenaars die op een bepaald moment van hun leven in Brussel woonden. De titel is een knipoog naar het Eurovisie Songfestival, een typisch multicultureel evenement.

De expo associeert het internationale werk met enkele nationale kunstenaars. Zo wordt de kunst van zowel de Zwitsers Christian Denzler en Albrecht Schnider als die van Berend Hoekstra zelf vergeleken met dat van Georges Minne. “Meestal blijven deze tekeningen in het depot, omdat kenners de anatomie niet goed genoeg vinden. Persoonlijk vind ik dat van minder belang, voor mij draait het vooral om wat het werk uitstraalt. Het gaat om de intense verstrengeling van moeder en kind”, stelt Hoekstra.

Pretzel

Het werk van de Belgische Joke Hallin en de Nederlandse Elly Strik wordt dan weer in verband gebracht met de tekeningen en etsen van James Ensor. Op ‘Jour de Venus’ van Elly Strik is er zelfs een letterlijk verband, de kunstenares heeft Ensor als wandelaar op de achtergrond afgebeeld.

Als getuige van het middeleeuwse verleden van Brussel én als nieuw centrum voor stedelijke cultuur vormde de Hallepoort de ideale locatie voor de tentoonstelling. Aan de buitenzijde van dit indrukwekkende gebouw hangt een gigantische rode pretzel, een werk van Paul Casaer.

“De pretzel lijkt over de stang gegooid. Ik hou ervan om alledaagse voorwerpen in een andere context te integreren, zodat ze nieuwe betekenissen krijgen. De pretzel als vorm interesseert me dan weer omwille van de knoop. En omwille van de betekenissen die een knoop in een voorwerp met zich meedraagt”, stelt Casaer.

Artistieke vijver

Dat Brussel ook vandaag nog heel wat artistiek talent huisvest, blijkt op het artiestenparcours in Sint-Gillis. Alleen daar al wonen meer dan vijfhonderd kunstenaars. Tijdens drie weekends in mei presenteren ze hun werk aan het grote publiek. Meer dan tweehonderd locaties, van galerijen over ateliers en restaurants tot privéwoningen, zetten hun deuren open. Een catalogus bundelt het geheel.

Daarnaast zijn er enkele speciale activiteiten. Zo vormt de tentoonstelling rond schilder Jean Robie (1821-1910) in het stadhuis naar aanleiding van zijn honderdjarige overlijden één van de hoogtepunten. Deze autodidact werd een referentie op gebied van het stilleven.

In het Volkshuis en Cultuurhuis van Sint-Gillis staat het thema ‘Cube & Square’ dan weer centraal. Het vormt meteen de rode draad van de hele editie van dit Parcours d’artistes. Nieuw tot slot zijn de performances op “gevoelige plekken” van Sint-Gillis van de Antwerpse organisatie Blauwe Plekken. Ze willen er een nieuw stadsbewustzijn mee creëren.

Elien Haentjens

‘Brussels Calling!’, tot 29 augustus 2010, Hallepoort.
‘Parcours d’artistes’, 15/16 en 22/23 mei, telkens tussen 14 en 19 uur. Een toegangspas is op diverse locaties in Sint-Gillis, waaronder het stadhuis en het Volkshuis, te koop.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content