Alter Nature bevraagt, verwondert en doet dromen
De biologische revolutie staat voor de deur: ‘Alter Nature’ brengt de mogelijkheden én gevaren door kunstenaarsogen.
Al eeuwenlang manipuleert de mens de natuur in al haar facetten. Om ze te verfraaien, om ze economisch rendabeler te maken. Of gewoon uit nieuwsgierigheid. De biologische revolutie van de laatste jaren inspireerde ook heel wat creatievelingen om met het onderwerp aan de slag te gaan.
“De razendsnelle vooruitgang van de biowetenschap was het vertrekpunt van Alter Nature. In het licht van de biologische revolutie wordt de technologische revolutie als kinderspel omschreven. Dus dat belooft”, stelt curator Karen Verschooren van het huis voor actuele kunst Z33 in Hasselt.
Naar goede Z33-gewoonte staat de tentoonstelling dus opnieuw met beide voeten in onze hedendaagse samenleving. Aangezien het thema verschillende domeinen betreft, is het project ‘Alter Nature’ opgedeeld in vier samenhangende deeltentoonstellingen. Meer dan vijftig kunstenaars doen binnen het thema hun relaas over de fauna en flora (Z33), het lichaam (CIAP), mode (Modemuseum) en het dier (Z33).
Ongedwongen Rond het thema natuur selecteerde Karen Verschooren onder de noemer ‘Alter Nature: we can’ een dertigtal internationale kunstenaars en designers. Hun werk is opgedeeld in drie niveaus van manipulatie: van het verplaatsen over het manipuleren tot zelfs het ontwerpen van de natuur.
Met hun werk stellen de kunstenaars niet alleen kritische vragen over de biologische revolutie, maar bedenken ze er ook boeiende toekomstscenario’s voor. ‘Alter Nature: we can’ zet zijn bezoeker ongetwijfeld, zij het op een ongedwongen manier, aan tot nadenken.
Ethische vragen
Maar de expo zet ook aan tot dromen. Tot verwondering, stilte en een glimlach. Zoals bij het werk ‘Raketenbaum’ van Michael Sailstorfer waarin een boom letterlijk opgeblazen wordt. Of zoals bij de palmboom, die eenzaam en in de bittere winterkou voor het raam van vleugel ’58 met zijn palmbladeren wuift. Niet voor niets noemde Julien Berthier zijn werk ‘Le Paradoxe de Robinson’.
En ook de oranje fazant van Adam Zaretsky doet glimlachen. Binnen zijn Transgenic Orange Pheasant-project stelde hij aan de Nederlandse prins Willem-Alexander voor om een oranje fazant te ontwikkelen voor de koninklijke jacht.
De expo houdt het midden tussen kunst, wetenschap en natuur. En zou dus een kolfje naar de hand van het kabinet Schauvliege moeten zijn. Heel wat ethische vragen rond deze biologische revolutie zijn voorlopig nog niet opgelost. Hoe ver we als mens kunnen gaan, wat de mogelijkheden zijn en vooral ook de mogelijke gevaren, vormen dan ook de centrale vraag op ‘Alter Nature’.
Elien Haentjens
Alter Nature, tot 13 maart in Z33.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier