Paying for it: Putain, putain, c’est vachement bien
Chester Brown is een overtuigd hoerenloper en probeert nu ook de rest van de wereld te bekeren.
Paying for it ***
Chester Brown
Drawn&Quarterly, 280 blz., € 24,95 (Engelstalig).
Uit zijn eerdere autobiografische strips I never liked you en The Playboy wisten we al dat Chester Brown het bijzonder moeilijk vindt om menselijke relaties aan te knopen en te onderhouden. Nadat zijn verhouding met zijn vriendin in 1996op de klippen liep, nam Brown zich voor om nooit nog aan een amoureuze verbintenis te beginnen. Volgens hem leidt de exclusiviteit die daarbij verondersteld wordt, gegarandeerd tot desillusies die het slechtste in de mens naar boven brengen. Hij wil wél vriendschap, die hij bijvoorbeeld nog ondervindt door nog enkele jaren te blijven samenwonen met zijn ex.
Het enige wat hij in zijn niet-amoureuze leven mist, is seks. Een oplossing daarvoor is bij een introvert personage als Brown niet zo vanzelfsprekend. Op een dag trekt hij zijn stoutste schoenen aan en belt hij een callgirl op. Die eerste ervaring draait nog positiever uit dan hij zich had voorgesteld en hij wordt dus een regelmatige klant van de hoeren in zijn stad Toronto. Na enkele twijfelachtige ontmoetingen stapt hij over op prostituees die aan huis komen, tot hij uiteindelijk zo verslingerd raakt aan een enkele dame van plezier dat hij vaste klant blijft, zelfs nadat ze officieel van beroep verandert.
De gedetailleerde belevenissen met alle hoeren die Brown bezocht heeft, bieden een voyeuristische, maar zakelijke inkijk in een wereld die de fantasie prikkelt. Zoals steeds bij Brown boeit vooral de consequent niet-emotionele toon van zijn boek. Hij komt eerlijk voor al zijn ervaringen uit, ook al zijn die niet altijd vleiend voor hemzelf of voor de vrouwen die hij betaalt – en die hij valse namen en lichamen heeft meegegeven, om niemand ongewild te outen. Tegelijk is hij erg overtuigd van de weldaden van de prostitutie en doet hij zijn uiterste best om zo veel mogelijk bestaande vooroordelen te ontkrachten.
Tussen de seksuele avonturen door gaat hij met zijn vaak afkeurende vrienden in discussie. Zijn verstelstijl houdt hij minimalistisch en onopvallend. Achteraan heeft hij een hele serie bijlages en noten toegevoegd, die er allemaal toe moeten bijdragen dat het respect voor prostituees en hun klanten toeneemt. De beste reclame is een tevreden klant.
Gert Meesters
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier