Otomo wint eerste Japanse Grand Prix tijdens stripfestival van Angoulême

Akira © -

Het stripfestival van Angoulême kende donderdagavond al enkele belangrijke prijzen toe. De Grand Prix, de belangrijkste oeuvreprijs in Europa, ging naar de Japanner Katsuhiro Otomo, vooral bekend van Akira. Een speciale Grand Prix ging naar Charlie Hebdo. De uitreiking ging gepaard met een tirade tegen de politici die het drama op de redactie van Charlie Hebdo willen recupereren.

Katsuhiro Otomo (60) is de eerste Japanner die een Grand Prix wint. Op die manier heeft het stemmende auteursgild eindelijk de wereldwijde invloed van de manga, de Japanse strip op de erelijst van het festival erkend. Twee jaar geleden kreeg Akira Toriyama van Dragonball al eens een speciale prijs van het festival, maar een officiële Grand Prix kwam er nog niet eerder van.

Otomo bedankte voor de prijs met een videoboodschap. Hij voegde toe dat de prijs hem motiveerde om weer aan het tekenen te gaan. Stripauteur en animatiefilmer Otomo heeft dan ook een vrij klein oeuvre. Op stripvlak is vooral de zesdelige postapocalyptische strip Akira belangrijk, omdat die de manga overal ter wereld bekender heeft gemaakt. De vertaling van Akira in Frankrijk opende de poort voor een hele reeks mangavertalingen. De Japanse strip is vijfentwintig jaar later nog altijd goed voor een erg belangrijk deel van de stripmarkt in Frankrijk.

Akira is Otomo’s enige strip die in het Nederlands is vertaald, maar ook de eerdere horrorstrip Domu en onder andere zijn scenario’s Zen en Mother Sarah verschenen in het Frans. De laatste vijftien jaar werkte hij vooral aan animatiefilms zoals Steamboy (2007).

Op de shortlist waaruit de stemmende auteurs konden kiezen, stonden behalve Otomo nog de Belg Hermann en de Engelsman Alan Moore.

De uitreiking van de Grand Prix ging gepaard met de toekenning van een bijzondere Grand Prix aan Charlie Hebdo. Na de gebeurtenissen van 7 januari mag dat niet verwonderen. Toch veroorzaakte de uitreiking ervan door de rebelse uitgever en auteur Jean-Christophe Menu nog voor ophef. Menu trok van leer tegen de kreet ‘Je suis Charlie’. Hij herinnerde eraan wat die kreet echt zou moeten betekenen. ‘Wat een idee om de gestorven tekenaars te eren door de klokken van de Notre Dame te laten luiden. Charlie was zo antiklerikaal als het maar kan. De vermoorde auteurs van Charlie vinden zonder twijfel dat de burgemeester van Angoulême een lul is, omdat hij hekkens rond banken plaatst om te voorkomen dat daklozen erop slapen. Ik geef de boodschap dus maar even in hun naam door. Pas wanneer ik samen met François Hollande scheldbrieven naar multinationals kan sturen om hen te verwijten dat ze de planeet om zeep helpen, zijn we allemaal Charlie.’

Gert Meesters

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content