Kreeg Adolf Hitler helpende hand van Hollywood?

Hollywood is in de ban van een boek. Of het snel verfilmd zal worden, is een andere zaak: de auteur beweert dat de grote Amerikaanse filmstudio’s ‘collaboreerden’ met de Nazi’s door onder meer (zelf)censuur toe te passen.

Hollywood is in de ban van een boek. Of het snel verfilmd zal worden, is een andere zaak: de auteur beweert dat de grote Amerikaanse filmstudio’s in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog “collaboreerden” met de Nazi’s door onder meer (zelf)censuur toe te passen.

Harvard-docent Ben Urwand snuffelde gedurende een decennium in Amerikaanse en Duitse archieven. Hij wil in zijn boek “The Collaboration: Hollywood’s Pact with Hitler” naar eigen zeggen een verborgen episode in de Hollywoodgeschiedenis blootleggen.

Volgens Urwand werkten de studiobonzen in Hollywood -onder hen verscheidene Joodse vluchtelingen uit Oost-Europa- enthousiast mee met Hitlers censors om films aan te passen of zelfs volledig naar de prullenbak te verwijzen om op die manier de toegang tot de Duitse markt niet in het gedrang te brengen.

“In de jaren dertig hielp Hollywood de Nazi’s niet alleen door geen anti-Nazifilms te maken, maar ook door bijvoorbeeld het onderwerp van de jodenvervolging te mijden”, aldus Urwand. De eerste inmenging van de Nazi’s ziet Urwand al in 1930, bij de premiere van de WOI-film “All Quiet on the Western Front”: baas Carl Laemmle van Universal gaat akkoord met het wegknippen van substantiële scènes nadat bij de Duitse premiere rellen zijn uitgebroken. Later blijken die rellen door de Nazipartij veroorzaakt te zijn.

Het gaat nog veel verder, volgens Urwand: “Er was toentertijd een wet in Duitsland die buitenlandse bedrijven verbood valuta te exporteren. Er werd een uitzondering gemaakt voor MGM omdat die de productie van de Duitse wapens financierden”.

Nadat Hitler aan de macht kwam, bezochten Nazi-kopstukken regelmatig filmstudio’s in Hollywood. Een van hen, Georg Gyssling, kwam regelmatig films bekijken en dicteerde vervolgens scene-per-scene welke stukken hij wilde weggeknipt zien. MGM, Paramount en 20th Century Fox bleven tot midden jaren veertig in Duitsland aanwezig.

Ondanks wenkbrauwengefrons bij collega’s is Urwand onwrikbaar: “Collaboratie is waarmee ze bezig waren en zo beschrijven ze het zelf ook. Ik heb dat woord niet zelf uitgevonden, ik heb het gelezen in materiaal van beide zijden. Het is een woord dat regelmatig terugkomt om hun relatie te beschrijven”. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content