Clément Oubrerie brengt Picasso tot leven

‘Pablo’ is niet zomaar een zoveelste kunstenaarsbiografie. Picasso en de zijnen komen tot leven in Oubreries tekeningen.

Max Jacob (Pablo 1) ***Clément Oubrerie & Julie Birmant

Blloan, 88 blz., € 16,95.

Als er één onderwerp in de mode is bij stripauteurs, dan is het wel de kunstenaarsbiografie. De afgelopen maanden kregen we al Rembrandt, Chagall, the Beatles, Stefan Zweig én Hergé voorgeschoteld. Clément Oubrerie doet mee en wijdt zich tussen de verfilming van zijn hit Aya uit Yopougon door aan een vierdelige biografie van Pablo Picasso, op scenario van Julie Birmant.

Net zoals de meeste andere genoemde biografieën krijgen we een blik op het kunstenaarsgenie via een nevenpersonage. Birmant baseerde haar verhaal op de memoires van Fernande Olivier, de eerste muze van Picasso. Om die reden zal de reeks Pablo ook stoppen bij het einde van hun relatie in 1912.

Het eerste boek bouwt op naar de romance door hun levensverhalen parallel te monteren. Fernande trouwt gedwongen met een geweldenaar, maar ontsnapt en wordt toevallig schildersmodel in Montmartre om in haar levensonderhoud te voorzien. Picasso komt als een zorgeloze tiener aan in Parijs voor de Wereldtentoonstelling en krijgt een klap door de zelfmoord van een vriend. De dichter Max Jacob adoreert hem en onderhoudt hem op het moment dat zijn kunst van de gangbare smaak begint af te wijken.

Birmant turnt door een sterke structuur matige memoires om tot een intelligent verhaal, terwijl Oubrerie zich laat inspireren door de grafiek van het begin van de twintigste eeuw. Mede door zijn gekozen werkwijze in grote tekeningen met houtskoolaccenten is zijn stijl ver verwijderd van het zotte Afrika van Aya uit Yopougon. Met of zonder fascinatie voor Parijs en Picasso houdt Pablo artistiek stand.

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content