Angoulême: Spiegelman gidst in stripgeschiedenis
Met Art Spiegelman had het stripmuseum in Angoulême een gedroomde ambassadeur voor de oude strip in huis. Zijn persoonlijke keuze uit de stripgeschiedenis was de beste tentoonstelling van het festival.
Spiegelman is een van de weinige stripauteurs die de geschiedenis van het medium door en door kent. Hij liet zijn persoonlijke greep uit het stripverleden dan ook beginnen bij de echte pioniers: Rodolphe Töpffer, maar ook artiesten als Gustave Doré, Caran d’Ache of Frans Masereel.
Veel aandacht ging natuurlijk naar de Amerikaanse strip, met belangrijke afdelingen over het ontstaan van de comic books vanaf Superman, de undergroundstrip vanaf Robert Crumb en Spiegelmans eigen tijdschrift Raw. Dankzij zijn goede connecties met verzamelaars van originelen kon de eerste autobiografische strip, Binky Brown Meets the Holy Virgin Mary van Justin Green, zelfs integraal tentoongesteld worden.
Het originele werk, zowel uit de kluizen van het museum als uit privécollecties, werd aangevuld met video’s, waarin Spiegelman zelf, maar ook striphistorici Thierry Groensteen en Thierry Smolderen, het belang van enkele auteurs kort toelichtten.
Een andere toptentoonstelling van het festival was Spiegelmans eigen retrospectieve, die door Europa moet gaan reizen. Heel wat origineel werk uit Maus en Raw werd er afgewisseld met minder bekend werk, zoals de tijdschriftjes die Spiegelman maakte in zijn tienerjaren. Persoonlijke documenten, zoals het paspoort van zijn moeder toen ze in Auschwitz binnenkwam, brachten de holocausthistorie dichterbij.
In het algemeen waren de tentoonstellingen in Angoulême van een hoog niveau. De expo over de Spaanse strip toonde een grote variëteit en het werk van Fred, auteur van de poëtische klassieker Philémon, kwam volledig tot zijn recht in een zestiende-eeuws hôtel met wenteltrap, dat voor de gelegenheid een vloer van gras meekreeg.
Gert Meesters
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier