Voor VTM is het al enige tijd het moment van de waarheid, maar nu is het de waarheid en niets dan de waarheid. Als de zender niet op TV1 in kan lopen, zou er van de ‘geweldige sfeer’ die er sinds het aantreden van de nieuwe programmadirecteurs heerst wel eens weinig kunnen overblijven. Maar VTM zet de grote middelen in: tussen nu en nieuwjaar komen zomaar even achttien nieuwe programma’s op het scherm, met naast de al vernoemde ook nog onder meer docusoaps De Wellnesskliniek (vanaf 1/9) en Dag Dokter (vanaf 7/9), De Werf en De Slechtste Chauffeur van Vlaanderen (zie Focus vorige week) en later in het najaar het misdaadspel De Perfecte Moord, het Walter Grootaers-vehikel Miljoenenjacht, advocatenreeks De Wet volgens Milo en de reportagereeks Typisch Belgisch. Sterkhouders als Idool 2004, De Pfaffs, De Kotmadam en het uit de as herrezen Rad Van Fortuin moeten de trouwe kijkers wat houvast bieden. De ambitie is duidelijk: opnieuw de familiezender van weleer worden. Zal dat lukken? Wel, het imago van VTM is nog altijd wat oubollig, en dat van de nieuwe zomerprogramma’s eigenlijk alleen oude rakker Rad Van Fortuin echt succes had, zegt veel. Met een lichte stijging zullen ze wellicht al heel tevreden zijn.

Ook bij TV1 is de ambitie niet mis. Daar spreekt men – verwijzend naar het succes van Fata Morgana – zelfs van tv als middel om ‘de sociale cohesie in Vlaanderen te bevorderen’. Nou moe! Toch lanceert de zender een pak minder nieuwe programma’s dan VTM. Naast De Grote Geschiedenisshow en De Nieuwste Quiz zijn er enkel het debatprogramma De Leeuwenkuil, de docusoap Zonnekinderen (zie Focus vorige week) en de spelshow Als je haar maar goed zit (vanaf 1/9), waarin Dré Steemans het imago van BV’s onder de loep legt. Maar misschien is tegenover het VTM-geweld de aanval voor één keer niet de beste verdediging, en is vertrouwen op publiekstrekkers als Witte Raven, De Slimste Mens/De Laatste Show of Flikken de aangewezen strategie. Bovendien, eerlijk is eerlijk, heeft TV1 in tegenstelling tot VTM niet zijn hele najaarsprogrammatie prijsgegeven, maar lag de nadruk op de zaken die in september starten. Later op het jaar volgen bijvoorbeeld nog Onder Eén Dak (vanaf half oktober), waarin een psychologe gezinnen met problemen gaat helpen, de nieuwe ‘Droomfabriek-achtige’ show van Bart Peeters (begin november), een driedelige reeks gebaseerd op De Zaak Alzheimer en het tweede seizoen van Witse.

In de strijd tussen VTM en TV1 hoopt VT4 de lachende derde te zijn, en daarvoor rekent men op programma’s die hun nut al bewezen hebben. Alleen The Block (zie Focus vorige week) is echt nieuw, voor de rest zijn het vooral VT4-klassiekers als de nieuwe editie van Expeditie Robinson (vanaf 6/9), de tweede reeks Beautiful (vanaf 1/9), de fratsen van Chris Van den Durpel in Chris & Co (vanaf 2/9) en het tweede seizoen van Bachelor (wellicht vanaf oktober) die de kijkers moeten lokken. Niet dat ze bij VT4 in slaap zijn gevallen, integendeel zelfs: ze beginnen meteen met een volledig nieuwe zender! Vanaf 1 oktober zit Vijftv op de kabel, de zachtere, meer vrouwelijke variant van VT4. Over de programma’s wil men nog niets kwijt, behalve dan dat er elke dag wordt uitgezonden van 17.00 tot 0.00 uur.

Kanaaltwee lijdt al een tijdje aan een gebrek aan ‘smoel’ en dat moet veranderen. Het codewoord is vanaf nu EQ: Kanaaltwee wil zijn kijkers een hele avond lang emoties bieden en brengt daarvoor meer Vlaamse producties, sterke films, Amerikaanse series (zie apart kaderstuk) en sport. Het oude zeer blijft evenwel een beetje bestaan: met kwaliteit als The Sopranos of Six Feet Under mikt de zender op het verstand, met een hoop andere programma’s gaat Kanaaltwee ongegeneerd voor de buik. Big Brother, dat het imago van de zender meer kwaad dan goed heeft gedaan, is dan wel niet meer, reality blijft een groot deel van de tijd op Kanaaltwee innemen, en bij de nieuwe programma’s zitten er toch weer een paar dubieuze exemplaren. Ciao Bella (vanaf 7/9) bijvoorbeeld, waarin Eva Pauwels en Joyce Van Nimmen in Italië ronddraven. Of Meet My Folks (vanaf 9/9), eerder al op VTM te zien als De Ideale Schoonzoon en daar afgevoerd wegens te gortig. En wat te denken van de Amerikaanse vleeskeuring America’s Next Top Model (vanaf 5/9) en The Swan, waarin kandidaten plastische chirurgie krijgen en het daarna tegen elkaar moeten opnemen in een schoonheidswedstrijd? We kijken echter wel uit naar Jamie’s Kitchen, een in Groot-Brittannië uiterst succesvolle reality-soap waarin kok Jamie Oliver vijftien straatjochies opleidt. Klapper van het najaar moet De Kooi (vanaf half oktober) worden, een mix tussen reality en quiz waarin zes kandidaten in een kooi leven en elkaar naar huis proberen te quizzen.

Het zelfvertrouwen bij Canvas is groot, want ondanks Sporza ging het marktaandeel in de voorbije zomer maar met een procentje achteruit. Dit najaar houdt men dus vast aan de beproefde formules: aangekochte series (zie apart kaderstuk), veel documentaires en een paar eigen programma’s. Wat documentaires betreft, brengt Canvas dit najaar, naast een vijfdelige reeks over de bevrijding van België (vanaf 2/9 in Histories) vooral buitenlandse kwaliteit. Omdat er veel klachten binnenkwamen over de late uitzenduren van vooral de reeksen in Het Derde Oog, krijgen een aantal prestigieuze documentaires – onder meer van Louis Theroux en Michael Palin – een tijdstip in prime time, op zondag na Panorama. De eigen programma’s dan: Herman Van Molle begint vanaf 2/9 aan België In Alle Staten, een binnenlandse versie van de quiz die Frieda Van Wijck vroeger presenteerde en vanaf 24/9 trekt Jan Leyers – die op 4/9 ook weer met Nachtwacht begint – in De Droom van Ludwig door de tien nieuwe lidstaten van Europa, om te onderzoeken hoe goed of hoe slecht we onze nieuwe Europese broeders kennen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content