WOESTIE DE VIKING

Dimitri Dewever medewerker Trends

Lineaire gameplay en toegankelijke actie maken in het fantasierijke, brutale rollenspel Lords of the Fallen de dienst uit.

ACHTERGROND Goed nieuws voor wie het in maart vorig jaar verschenen, geniale, maar soms onmenselijk moeilijke Dark Souls II toch wat te frustrerend vond: genregenoot Lords of the Fallen serveert een min of meer even heldhaftige ervaring in hapklare brokken. Ideaal voor wie wat minder tijd heeft, of er weinig voor voelt om geregeld uit pure onmacht de controller tegen de grond te smakken. De game is het resultaat van de samenwerking tussen een Duitse en Poolse ontwikkelingsstudio, die met titels als Sniper: Ghost Warrior en Ankh allebei gespecialiseerd zijn in de betere budgetgames. BONKIGE BRUUT Lords of the Fallen speelt zich af in een soort Noord-Germaanse wereld: we volgen de lotgevallen van Harkyn, een crimineel die elke begane misdaad als een tatoeage op zijn gezicht draagt. Hij wordt door een bondgenoot uit de gevangenis bevrijd om het op te nemen tegen de Fallen, een goddelijke entiteit met een bovennatuurlijk grote kracht. Samen met zijn mentor Kaslo begint Harkyn aan een levensgevaarlijke queeste doorheen gebieden die geteisterd worden door demonische schepsels en addergebroed dat het op je ziel gemunt heeft. Zijn heldendaden brengen Harkyn beetje bij beetje dichter bij de verlossing van zijn zonden. KLASSIEKE KLASSEN Je trekt ten strijde als Warrior (brutale, sterke vechtersbaas), Cleric (gespecialiseerd in magische trucjes) of Rogue (behendig en snel). De keuze tussen die drie beschikbare klassen maakt na verloop van tijd niet zoveel verschil, aangezien je je personage spelenderwijs kunt versterken of uitbreiden met nieuwe snufjes. Personage en wapens opwaarderen is noodzakelijk om de steeds krachtiger wordende rivalen de baas te blijven. Bij elke klasse is het wapen dat je selecteert belangrijker dan magie of strategie, wat zich in de praktijk vertaalt in routineus gebeuk en onophoudelijk combo-gehak op bloed gutsende rivalen. VERDICT Het achtergrondverhaal van het hoofdpersonage spreekt meer tot de verbeelding dan de figuur waar je uiteindelijk mee aan de slag gaat. Nergens wordt een poging ondernomen om Harkyn uit te diepen of te doen evolueren. Het scenario maakt bokkensprongen, of is in het beste geval zo volatiel dat je het al vergeten bent terwijl het zich ontvouwt. De mogelijkheden om je personage op te waarderen zijn nogal oppervlakkig, en de brutale gevechten vereisen zelden doordachte tactiek. Op de belichting na zijn er ook grafisch weinig verrassingen. Toch is dit spel zeker te pruimen voor actie-rpg-fans. Een ideale guilty pleasure.

LORDS OF THE FALLEN

PC, PS4, XBOX ONE

SQUARE ENIX

GAMEPLAY ***

GRAFIEK ***

GELUID ***

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content