Why We Fight?
Waarom vechten we? Die simpele vraag doemde op toen choreograaf Alain Platel met zijn Les ballets C de la B in 2016 repeteerde voor Nicht schlafen. Hierop een sluitend antwoord formuleren, bleek moeilijk. Platel en Mirjam Devriendt nemen de tijd om dit in Why We Fight? uit te zoeken. Aangezien dans de kunstvorm bij uitstek is om een fysieke emotie als geweld te onderzoeken, had dat tot een verrassend resultaat kunnen leiden. Helaas. Het regieduo gebruikt choreografie alleen als een gemakkelijk opstapje naar het gewelddadige wereldtoneel van de 20e en 21e eeuw, om dan een schools betoog af te steken dat elders al dwingender werd verwoord. Natuurlijk zijn de interviews met Koert Debeuf, Berlinde De Bruyckere of Philipp Blom interessant en grijpen gewelddadige archief- en bewakingsbeelden en de vele fragmenten uit Nicht schlafen soms bij de keel. Maar samen vormen ze geen overtuigend geheel. Ze voelen eerder als een voorstudie, als een visuele brainstorm van een dansvoorstelling over een nakend mondiaal conflict. Een oorlog die Debeuf al in 2020 zag aankomen, toen hij voor deze docu werd geïnterviewd, en nu dichterbij is dan ooit.
Why We Fight? **
Alain Platel en Mirjam Devriendt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier