Wheeler Dealers: Trading Up

MIKE BREWER

Elke dinsdag, 21.00 – Discovery Channel

Auto’s kopen, oplappen en met winst doorverkopen: dat is het uitgangspunt van Wheeler Dealers op Discovery Channel. In de zesdelige spin-off Trading Up gaat de Britse autohandelaar Mike Brewer een nieuwe uitdaging aan. Hij laat buddy en topmonteur Edd China thuis achter om zes maanden de internationale autowereld te verkennen – van India naar Zweden, en van Japan over de VS tot Dubai. Met zijn startkapitaal van 3000 dollar koopt Brewer de kleine en volgens hem nogal krakkemikkige Maruti Suzuki Alto, die hij opwaardeert en voor meer geld verder verkoopt. Dat kunstje doet hij verschillende keren over, om uiteindelijk een supercar ter waarde van 30.000 dollar te bemachtigen.

Mike Brewer: Het is geen toeval dat ik uitgerekend in Dubai op zoek ga naar een droomwagen, genre Ferrari of Lamborghini. Vergeleken met andere landen zijn de auto’s er relatief goedkoop. Hun houdbaarheid is er simpelweg beperkter, omdat ze fel te lijden hebben onder de hitte en het woestijnzand.

Hoe word je een succesvolle wheeler dealer?

Brewer: Eerst en vooral door te weten hoe auto’s in elkaar zitten, wat een goeie wagen van een slechte onderscheidt. Ik kan in een oogopslag zien welke auto’s ooit beschadigd zijn, welke auto’s beschilderd… Goed kunnen onderhandelen is natuurlijk ook essentieel. Je moet er vooral voor proberen te zorgen dat de persoon met wie je een deal maakt zich belangrijk voelt. Dat is puur een kwestie van psychologie.

Waar heb je die ervaring opgedaan?

Brewer: Simpel: als groente-en-fruitverkoper. Ik had al snel door hoe je een doos sinaasappelen van vijf pond kunt verkopen voor tien pond. En ik dacht: als het lukt met fruit, dan kan het ook met andere goederen. Op mijn 19e ben ik voor een autohandelaar gaan werken. Ik was nog maar net van de schoolbanken af, maar in mijn eerste week verkocht ik meteen 11 wagens. Ik was zo goed dat het andere personeel prompt ontslagen werd. (lacht)

Heb je wel eens iemand bedrogen?

Brewer: Nooit. Daarvoor houd ik te veel van auto’s. Je moet hun waarde respecteren. En ik ben ook gewoon een eerlijk man. Het omgekeerde is gek genoeg wel al voorgevallen. In Japan heb ik een wagen aangeprezen voor 950.000 yen, ongeveer 7500 euro. Iemand maakte er een testritje mee, knielde daarna voor me neer en zei in al zijn enthousiasme: ‘Ik geef je er 1.200.000 yen voor.’ Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Ik was beschaamd!

Welk land heeft de meest intrigerende autocultuur?

Brewer: Zonder twijfel Japan. In de bergen rijden ze met razendsnelle driftwagens, in de straten van Tokio met piepkleine auto’s, maar vaak wel volgepropt met meerdere tv-schermen en geluidssystemen die elk raam aan stukken kunnen doen springen. Dubai is ook geweldig. Je ziet er de meest exotische wagens – op een doodgewone draaidag passeerde ik twee stuks van de Ford Mustang Shelby GT 500, de heilige graal voor autofreaks.

Hoeveel auto’s bezit jij?

Brewer: Ik denk zeven of acht. Dat zijn vooral ‘normale’ wagens voor dagelijks gebruik: een Ford S-Max, een Audi A1, een Mitsubishi Shogun… Maar hou het stil, want van een paar exemplaren heeft zelfs mijn vrouw geen weet. Die staan in verschillende herstelgarages geparkeerd. (grijnst)

Als je mocht kiezen, welke van de auto’s die je het laatste halfjaar bent tegengekomen zou je willen houden?

Brewer: Mijn absolute favoriet is de originele Chevrolet Camaro, uit 1967, die we van Californië naar Dubai hebben verscheept. Een mythische wagen. Moest je hem willen: hij kost ‘maar’ 25.000 dollar. Verkocht? (lacht)

Andreas Ilegems

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content