Dinsdag 18/6, 21.10 – Canvas

Fotograaf en kunstenaar Wim Tellier had een gedurfd plan: de Schelde in Antwerpen inpalmen met een reusachtige, drijvende fotocollage. Op zondag 2 juni werd de droom werkelijkheid, maar een onverdeeld succes was het niet. Amper een van de duizend vlotten bereikte de overkant. Dat maakt de bewondering voor Tellier bij Sultan Sushi er niet minder om. Zij maakten een tweedelige docu over het project voor Canvas.

‘We kenden Wim al van zijn vorige project’, legt producer Jan Keersmaekers uit. ‘Foto’s die hij over de hele wereld van mensen had gemaakt, werden als een installatie op de Zuidpool vertoond. Toen al wilden we met hem meegaan, maar een hele tv-ploeg naar Antarctica sturen, bleek budgettair niet haalbaar. We bleven contact houden en al vlug kreeg Wim het idee voor We Drift: duizend vlotten van vier meter op vier, elk als drager van een foto. Die vlotten zouden in Antwerpen over de hele breedte van de Schelde drijven. We overtuigden Canvasbaas Mark Coenen dat we Wim moesten volgen voor een documentaire.

Wat in Tellier sprak jou aan om hem te volgen?

JAN KEERSMAEKERS: De rock-‘n-roll. Ik hoop dat ons programma de mensen zal doen inzien dat een kunstproject op poten zetten een hoog rock-‘n-rollgehalte heeft. Zeker in deze tijden van economische crisis is het niet evident, zeg gerust dat het avontuurlijk is, om op een kunstzinnige manier te ondernemen. Daarmee bedoel ik dromen omzetten in realiteit, niet blijven steken in cafépraat. Je weet wel, mensen die je aan de toog de geweldigste plannen vertellen, maar ze nooit verwezenlijken. Om kunstprojecten als die van Wim van de grond te krijgen, moet je veel enthousiasme hebben, tal van mensen overtuigen en geduld opbrengen om gaandeweg steentjes in de rivier te verleggen.

En dat willen jullie tonen met We Drift?

KEERSMAEKERS: Absoluut, we waren erbij toen het idee begon te ontkiemen en hebben Wim gevolgd tot bij het eindresultaat. Je zult zien hoe hij dagdagelijks in de weer is om vanuit zijn thuisbasis Antwerpen alles te organiseren. En we volgen hem tot in Nieuw-Zeeland toe, waar hij foto’s voor het project ging maken.

Het loslaten van de vlotten op de Schelde, eerder deze maand, was volgens sommige media een flop.

KEERSMAEKERS: Die kans heeft er altijd in gezeten. Het gevecht tegen de natuur zit in het DNA van dit project – het heet dan ook We Drift. Dit is iets anders dan een schilderij ophangen in een museum. We Drift was bewust afhankelijk van de sterke getijden op de Schelde. En flop of niet, wat Wim heeft gerealiseerd is du jamais vu: de Schelde is nog nooit eerder platgelegd. Wim heeft de verantwoordelijken in Antwerpen zo ver gekregen om die paar uur op zondagnamiddag alle scheepvaartverkeer op de Schelde tegen te houden.

Kunstenaars drukken zich niet altijd bevattelijk uit. Hoe hebben jullie de dromen van Tellier verzoend met het soms strikte format van een tv-documentaire?

KEERSMAEKERS: We hebben van bij het begin goed doorgepraat waar we met deze documentaire naartoe wilden. En als tv-maker weet je ook dat je door met een kunstenaar in zee te gaan je van de geijkte paden kunt afdwalen. Het komt er dan op aan mee te gaan in het avontuur, wat we met de hele ploeg vol overgave hebben gedaan. Het was een geweldige belevenis.

HANS VAN GOETHEM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content