WACHTEN OP HET HIERNAMAALS

'THE RESIDENCE'. Maak u op voor de kolonisatie van het hiernamaals. © GF©VERMEIR & HEIREMANS, THE RESIDENCE 2012 COURTESY OF THE ARTIST

In The Residence (a wager for the afterlife) koppelen Katleen Vermeir en Ronny Heiremans kunst aan een lastige partner: economie.

THE RESIDENCE (A WAGER FOR THE AFTERLIFE), VAN 29/1 TOT 1/4 IN ARGOS, BRUSSEL.

Bij Argos gaat ei zo na The Residence van start, een nieuw, in China geconcipieerd videoproject van Katleen Vermeir en Ronny Heiremans. Vanuit het idee van de kunstenaar als ondernemer ontvouwen zich verschillende verhalen. De architect en kunstenaar Ma Wen, de rijke investeerder Hilar en ene Lady Credit doen hun intrede in een wereld waarin enkel economische normen heersen.

Hoe zijn jullie bij het idee van de kunstenaar als ondernemer beland?

VERMEIR & HEIREMANS: In ons vorige project The Good Life hadden we onszelf de fictieve rol van projectontwikkelaars toebedeeld. Toen we in China kwamen, bleek de fictie realiteit. De kunstenaar-entrepreneur werd er beschouwd als een rolmodel. De job prijkt zelfs in de top 10 van beroepen die door ouders gezien worden als ideaal voor hun kinderen. Het werd een van de uitgangspunten van The Residence.

Jullie zijn in 2010 teruggekeerd van een werkverblijf in China. Is de video daar tot stand gekomen?

VERMEIR & HEIREMANS:The Residence (a wager for the afterlife) is in China én in Europa gemaakt. De stedelijke context verschuift voortdurend, zij het ongemerkt, tussen plaatsen als Shanghai, Hongkong, Xiamen, Brussel, Genk en Zeebrugge. Ma Wen is een Chinese architect/ kunstenaar die we interessant vonden en met wie we inzichten deelden over de creatieve industrie. Dat vormde de basis voor de film.

Een ander personage is Hilar, een zakenman die een huis laat ontwerpen voor na zijn dood. Wat drijft hem?

VERMEIR & HEIREMANS: Hilar is gebaseerd op een authentieke Chinese investeerder. Hij is mateloos gefascineerd door de scheppingsact van de economie. In de belofte van continue groei ontwaart hij zelfs een glimp van de eeuwigheid. Voor hem heeft economie iets religieus, wat een wereld van economisch fetisjisme doet opengaan.

Jullie vorige videoproject ‘The Good Life’ werd omschreven als een ‘meditatie’. Geldt dat ook voor deze video?

VERMEIR & HEIREMANS: Het zou een reflectie kunnen zijn op wat er op dit ogenblik in onze maatschappij gebeurt. Als economie de enige norm wordt, kan dat enkel leiden tot een onderwaardering van wat echt waarde heeft. Daarom leek vastgoed voor na de dood ons erg geschikt als beeld. Laat de kolonisering van ’the afterlife’ maar beginnen.

(E.F.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content