ZATERDAG 21/4, 20.10 – CANVAS

Jonge reportagemakers, Rudi Vranckx heeft jullie nodig! De Canvascoryfee wil nieuw talent met de blik op het buitenland een kans geven in zijn zaterdagprogramma. De eerste die zijn kans grijpt, is Senne Dehandschutter, u wel bekend van Climbing Spielberg op JIM, met de tweedelige documentaire Stateless.

Een documentaire zowaar, en dat voor een Spielbergfanaat!

SENNE DEHANDSCHUTTER: Majd Khalifeh, Rudi Vranckx’ Palestijnse vertaler over wie het in Stateless gaat, is als bij toeval mijn pad gekruist. Ik was in Tunesië op researchreis voor het scenario van mijn eerste langspeler, toen ik er Majd en Xander en Pieter Stockmans ontmoette. Voor hun project Tussen vrijheid en geluk – zoek het maar eens op Facebook – maakten ze zich op om naar Israël te reizen, maar dat bleek voor Majd niet vanzelfsprekend.

Hoezo?

DEHANDSCHUTTER: Als Palestijn is Majd officieel staatloos. In 1948, tijdens de Arabisch-Israëlische oorlog, werd zijn familie verdreven uit de streek rond Haifa, nu een deel van Israël. Majd is 28, woont al zeven jaar in Vlaanderen, spreekt vlot Nederlands en is echt een gewone gast, maar terugkeren naar zijn geboortestreek mag hij niet. Tot hij het nieuws kreeg dat zijn reisvisum voor Israël tegen alle verwachtingen toch werd goedgekeurd. Toen dacht ik: deze kans mag ik niet laten liggen. Ik ben hem met mijn cameraploeg gevolgd.

Hoe ben je te werk gegaan?

DEHANDSCHUTTER: Het traject van de reis lag uiteraard vooraf vast, maar we hebben besloten om ons te laten verrassen door wat we op onze weg zouden vinden. Uiteindelijk zijn we met veel te veel beeldmateriaal – maar liefst tachtig uur – teruggekeerd. Daar hebben we dan een reportage van twee keer een halfuur uit gedestilleerd.

Welke keuzes heb je gemaakt?

DEHANDSCHUTTER: Ik heb vooral het verhaal van Majds zoektocht naar zijn roots en vaderland willen vertellen. Het mooie aan hem is dat hij geen wrok koestert. Sommige wrange situaties benadert hij zelfs met humor. Zo hebben we Rachel’s Tomb bezocht, een plek van betekenis voor zowel joden, moslims als christenen die zich nabij Bethlehem op de Westelijke Jordaanoever en dus in Palestijns gebied bevindt. Alleen heeft Israël de beruchte veiligheidsmuur op zo’n manier gebouwd dat de tombe op Israëlisch grondgebied valt. Die muur heeft ondertussen ook tal van Palestijnse souvenirwinkeltjes afgescheiden van de tombe én hun economische bestaansreden. Tragisch, maar je kunt evenmin om de absurditeit heen.

Smaakt het reportagemaken naar meer of ga je toch voor die langspeler die je net vernoemde?

DEHANDSCHUTTER: Hopelijk komen er nog reportages én een langspeelfilm. Ik heb, met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds, mijn eerste scenario af. Het gaat over Afrikaanse bootvluchtelingen: samen zitten ze in een claustrofobisch kleine ruimte op een onmetelijke zee, allemaal mensen met een eigen verhaal, maar ook met eenzelfde doel, een beter leven in Europa. Niet evident om te verfilmen, maar ik heb goede hoop op het vinden van een producent. (H.V.G.)

Zelf een jong talent met een goed idee? Contacteer vranckx@canvas.be of 02 741 44 13.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content