INTELLIGENTE SOAP. ALLEDAAGSE MENSEN MAKEN ELKAAR ONOPGEMERKT HET LEVEN ZUUR. IN ‘VOLMAAKTE SLACHTOFFERS’ IS DE MENS EEN WOLF VOOR DE MENS.

MARDON

DUPUIS (COLLECTIE EXPRESSO), 56 BLZ., a 6,95

Volmaakte slachtoffers (Incognito 1) ***

Met Lijf om lijf, een ensemblestrip over alledaagse stadsbewoners, maakte dertiger Grégory Mardon vorig jaar een van de opmerkelijkste strips. Het heeft hem blijkbaar aangezet tot een heuse reeks met dezelfde mild verwonderde toon over ons dagelijkse bestaan.

Volmaakte slachtoffers is opgebouwd rond Jean-Pierre, een personage uit Lijf om lijf dat doorgaans zo onopvallend door het leven gaat dat mensen hem niet opmerken. Ook zijn vriend Cyril duikt opnieuw op. Een aaneenschakeling van vreemde toevallige gebeurtenissen leidt dit keer tot een niet echt eenduidige boodschap over de mens die een wolf is voor de andere mensen, of hoe elk mens wel een slachtoffer is van een ander. In een poging om iets buitenissigs te doen, breekt Jean-Pierre zijn enkel. Hij maakt kennis met de weelderig gevormde Berenice, die als fysiotherapeut zijn revalidatie voor haar rekening neemt. Jean-Pierres verlangen naar haar lichaam vindt een apotheose in een karikaturale vrijpartij, waarbij hij in een hallucinatie wordt bedolven onder haar steeds groeiende lijf. Mardon bouwt ook spanning in, doordat Berenice thuis geterroriseerd wordt door haar verlamde broer. Hij toont zijn voorbeeld op suspensevlak trouwens expliciet, wanneer Jean-Pierre en Berenice samen naar Hitchcocks Suspicion gaan kijken (elders verwijst Mardon ook naar andere Hitchcock-klassiekers zoals Vertigo of Rear Window).

Al bij al blijft Incognito luchthartig, maar niet zonder een dramatische toets. Inhoudelijk komt hij in de buurt van Meneer Johan, grafisch zoekt Mardon zijn weg in een mengeling van Blutch en Blain, nu eens heel schematisch, dan weer zwaar gearceerd. Na De Crécy’s Salvatore is Incognito de tweede sterke reeks die dit jaar wordt gelanceerd in Expresso, een collectie die een tijd lang gedoemd leek om uitsluitend Meneer Johan en gelegenheidsmisbaksels te herbergen. Grégory Mardon heeft zijn eigen genre gevonden: een tikkeltje avontuurlijker dan de intelligente soaps van Dupuy & Berberian, Cailleaux of Peyraud. Gert Meesters

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content